Tullietuussopimukset

Suomen kaupan kannalta merkittäviä ovat Euroopan unionin sopimukset Unioniin kuulumattomien ETA-maiden eli Islannin, Liechtensteinin ja Norjan sekä jäännös-EFTA-maan eli Sveitsin kanssa. Muita merkittäviä tullietuuksia antavia sopimuksia ovat kehitysmaa eli GSP-sopimukset, EU-välimeri-sopimus, EU-Albania sopimus, Marokkoa, Tunisiaa, Egyptiä, Jordaniaa, Libanonia ja Syyriaa koskevat järjestelyt, AKT-maita koskeva järjestely, eräitä merentakaisia maita ja alueita koskeva MMA-sopimus, EU-Turkki-sopimus, Cariforum-sopimus, EU-Israel-sopimus, EU-Länsiranta ja Gaza-järjestely, EU-Ceuta/Melilla-sopimus, sopimukset Makedonian (Former Jugoslavian Republic), Montenegron, Serbian, Kosovan ja Moldovan kanssa, EU-Andorra-sopimus, EU- San Marino-sopimus ja mm. unionin sopimukset Etelä-Afrikan, Chilen, Färsaarten, Meksikon ja Korean tasavallan eli Etelä Korean kanssa. Uusimmat sopimukset ovat vuonna 2016 sovitut EU:n sopimukset SADC-maiden ja Norsunluurannikon kanssa, jotka ovat jo astuneet voimaan väliaikaisesti. Uusin, luultavasti vuonna 2017 väliaikaisena voimaan astuva merkittävä sopimus on Euroopan Unionin sopimus Kanadan kanssa eli CETA-sopimus. Vuoden 2017 alusta lisättiin Euroopan Unionin ja Kolumbian sekä Perun väliseen sopimukseen Ecuador.

Vapaakauppasopimuksilla ja vastaavilla tullietuusjärjestelyillä vapautetaan tai niillä alennetaan tai vähennetään

  • tulleja ja vaikutukseltaan vastaavia maksuja sekä
  • määrällisiä ja vaikutukseltaan vastaavia rajoituksia.

Vapaakauppaa käydään nk. kolmansien maiden kanssa, joiden kanssa EU:lla on jokin seuraavista sopimuksista tai vastaavista järjestelyistä.

Sopimuksia on neljänlaisia: vapaakauppasopimuksia, assosiaatiosopimuksia, yhteistyösopimuksia ja erilaisia järjestelmiä kuten kehitysmaajärjestely GSP. Kannattaa myös huomioida, että yksittäinen maa tai alue voi kuulua useamman järjestelyn piiriin, jolloin tavarakatteesta ja alkuperäsäännöistä pystyy arvioimaan kussakin tilanteessa edullisimman. Monessa sopimuksessa saattaa olla sopimuksen ulkopuolelle jätettyjä osia esim. maataloustuotteissa tai poikkeavia menettelyjä EHTY-tuotteissa. (EHTY – Euroopan Hiili ja Teräsyhteisö, yksi unionin perustajaosapuolista). Valtaosaan sopimuksia liittyy ns. tullinpalautuskielto tarkoittaen sitä, ettei valmistuksessa käytettävien ei-sopimusosapuolten raaka-aineiden ja komponenttien tullia ei palauteta, mikäli tuotteelle annetaan viennissä sopijamaihin sopimuksen mukaiseen kohteluun oikeuttava todistus tai asiakirja.

Yhteenveto sopimuksista

(tilanne 2017):

Unionin ja ETA/EFTA: unionin jäsenmaat ja Norja, Islanti, Liechtenstein ja Sveitsi, tavaratodistukset EUR.1., EUR-MED tai kauppalaskuilmoitus sääntöjensä puitteissa.

EU-Turkki: tavaratodistus EUR.TR.1. (tulliliittotuotteet), EUR.1. tai EUR-MED tai kauppalaskuilmoitus rajauksin hiili- ja terästuotteet (EHTY-) ja perusmaataloustuotteet.

EU-Färsaaret: EUR.1. tai EUR-MED tai kauppalaskuilmoitus sääntöjensä puitteissa.

EU-Algeria, Marokko, Tunisia, Egypti, Jordania, ja Israel: EUR.1., EUR-MED tai kauppalaskuilmoitus sääntöjensä puitteissa. EU – Korean tasavalta, jossa alkuperäkelpoisuus osoitetaan vain kauppalaskuilmoituksella.

EU-Libanon, Syyria, Länsiranta ja Gaza, Albania, Makedonia (FYR), Montenegro, Bosnia ja Herzegovina, Serbia, Kosovo, Moldova, Andorra, Ceuta ja Melilla, Etelä-Afrikka, Chile ja Meksiko: EUR.1. tai kauppalaskuilmoitus sääntöjensä puitteissa.

GSP-maat eli kehitysmaat viennissä: vain yhteisön alkuperätuotteille, jotka viedään sinne jalostusta varten kumulaation soveltamiseksi: EUR.1. tai kauppalaskuilmoitus sääntöjensä puitteissa.

GSP-maat tuonnissa: GSP Form A-alkuperätodistus tai kauppalaskuilmoitus vähäarvoisille sääntöjensä puitteissa. Kehitysmaat on jaettu kolmeen ryhmään hieman erilaisin etuuksin:

  • vähiten kehittyneet maat
  • kestävää kehitystä ja hyvää hallintoa koskevan erityisen kannatusmenettelyn saavat ns GSP+ maat
  • muut GSP-edunsaajamaat

Maaluettelot muuttuvat lähes jatkuvasti ja saatetaan maita esim. poliittisen tilanteen tai muun syyn takia poistaa luettelosta. Voimassa olevat GSP-maat löytyvät Komission delegoidusta asetuksesta 1421/2013 tai siihen tehdyistä lisäyksistä.

Myös kehitysmaatuotteita Unioniin tullaamattomassa tilassa edelleen Norjaan ja Sveitsiin ( päivitys tulossa ) ja muihin EU-maihin vietäessä tulee viejän arvon ylittäessä 6000 euroa rekisteröityä Unionin REX-tietokantaan ( kts Kanada-sopimus ).

Afrikka, Karibia ja Tyynimeri

Eräät Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren alueen maat, jotka saavat ko. sopimuksen perusteella etuuksia (AKT = Afrikka, Karibia ja Tyynimeri tai ACP = African, Caribean and Pacific countries):

Angola, Antigua ja Barbuda, Bahama, Barbados, Belize, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Djibouti, Dominica, Dominikaaninen tasavalta, Eritrea, Etiopia, Fidzi, Gabon, Gambia, Grenada, Guinea, Guinea-Bissau, Guyana, Haiti, Jamaika, Kamerun, Kap Verde, Kenia, Keski-Afrikan tasavalta, Kiribati, Komorit, Kongo, Kongon demokraattinen tasavalta, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritania, Mauritius, Mosambik, Namibia, Niger, Nigeria, Norsunluurannikko, Papua-Uusi-Guinea, Päiväntasaajan Guinea, Ruanda, Salomonsaaret, Sambia, Samoa, Sao Tomé ja Principe, Senegal, Seychellit, Sierra Leone, Somalia, St. Kitts ja Nevis, St. Lucia, St. Vincent, Sudan, Surinam, Swazimaa, Tansania, Togo, Tonga, Trinidad ja Tobago, Tsad, Tuvalu, Uganda, Vanuatu ja Zimbabwe.

Merentakaiset maat ja alueet

Eräät merentakaiset alueet, jotka ovat entisistä siirtomaaisännistään riippuvaisia tai muuten epäitsenäisiä (MMA = Merentakaiset maat ja alueet tai OCT = The association of Overseas countries and territories):

Grönlanti, Ranskan merentakaisista alueista Uusi Kaledonia, Ranskan Polynesia, Ranskan eteläiset arktiset alueet sekä Wallis- ja Futunasaaret, Ranskan yhteishallinta-alueet Mayotte ja Saint Pierre ja Miquelon, Alankomaiden merentakainen maa Aruba, Alankomaiden Antillit, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Eustatius ja Sint Maarten sekä Ison Britannian merentakaiset maat ja alueet Anguilla, Caymansaaret, Falklandinsaaret, Eteläiset Sandwichsaaret, Montserrat, Pitcairn, Saint Helena, Ascension, Tristan da Cunha, Brittiläisen antarktiksen alue, Brittiläinen Intian valtameren alue, Turks- ja Caicossaaret sekä Brittiläiset Neitsytsaaret.

CARIFORUM-sopimus

Ns. CARIFORUM-sopimus astui väliaikaisesti voimaan 29.12.2008 tarkoituksenaan parantaa Cariforum-tuotteiden pääsyä Euroopan unionin markkinoille. Sopimus on molemminsuuntainen varsin laajoin tavarakattein muutamin poikkeuksin ja kiintiöin. Cariforum-valtiot ovat:

Antigua ja Barbuda, Bahama, Barbados, Belize, Dominican liittovaltio, Dominikaaninen tasavalta, Grenada, Guyanan tasavalta, Haiti (joka tosin ei ole vielä ilmoittanut saaneensa soveltamisen edellytyksiä päätökseen), Jamaika, Saint Kitts ja Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent ja Grenadiinit, Surinam sekä Trinidad ja Tobago.

EU-MED-välimerisopimus

Euroopan unionin, ETA:n, EX-EFTAn ja eräiden muiden maiden välinen EU-MED-välimerisopimus pitää sisällään laajan kumulaation, joka astuu sitä mukaa voimaan maiden ratifioidessa tähän liittyvän pöytäkirjan. EU-MED-sopimuksen maat ja alueet ovat:

Euroopan Unionin maat ja Algeria, Egypti, Färsaaret, Islanti, Israel, Jordania, Libanon, Liechtenstein, Marokko, Norja, Sveitsi, Syyria, Tunisia, Turkki sekä Länsiranta ja Gaza (Palestiina). Ns. diagonaalisen kumulaation (ristiinkäyttö sallittua).

Ecuador, Kolumbia ja Peru, sopimus EU: n kanssa. alkuperäselvityksenä EUR.1-tavaratodistus tai ( valtuutetun viejän ) kauppalaskuilmoitus.

Korean tasavalta

Arvoltaan hyvin merkittävä Euroopan unionin ja Korean tasavallan välinen vapaakauppasopimus. Alkuperätodistuksena vain kauppalaskuilmoitus, joka on käytettävissä kaikille viejille 6000 euron arvoon saakka ja muille vain itsevahvistusoikeuden saaneille. Ei tullinpalautuskieltoa.

SADC-maat

Botswana, Lesotho, Namibia, Etelä-Afrikka ja Swazimaa

Alkuperäilmoituksena EUR.1.-lomake tai kauppalaskuilmoitus, jota kaikki voivat käyttää 6000 euron arvoon saakka ja arvon ylittäneet vain tullilaitoksen antamalla luvalla (ns. valtuutettu viejä). Sopimukseen sisältyy myös laajahko kumulaatio eli oikeus käyttää usean järjestelyn alkuperätuotteita.

Kosovolle Euroopan Unionin myöntää yksipuolisesti tullietuuksia alkaen 1.1.2016.

Moldovan ja EU:n välinen sopimus koskee kaikkia Moldovan alueita alkaen 1.1.2016, alkuperätodisteena käytetään EUR.1.-tavaratodistusta tai valtuutetun viejän itse laatimaa alkuperäilmoitusta.

Norsunluurannikko

Alkuperätodistuksena EUR.1.- lomake tai kauppalaskuilmoitus, joka on sallittu kaikille viejille 6000 euron arvoon saakka ja arvon ylittäville vain tullilaitoksen luvalla ns. valtuutettuna viejänä.

EU ja Kanada, ns CETA-sopimus

Neuvottelut saatu päätökseen ja sopimus on allekirjoitettu 30.10.2016. Astunee voimaan väliaikaisena vuoden 2017 aikana ilman ns. investointi- ja sijoitussuojaa, joka vaatii kaikkien Unionin jäsenmaiden parlamenttien hyväksymisen. Sopimus kattaa arvion mukaan n. 40% maailmankaupasta. Erittäin merkittävät tullinalennukset astuvat voimaan välittömästi ja vain pienehkölle alle 10%:ille tavaroita on tullinalennuksilla siirtymäajat aina seitsemään vuoteen asti. Tullinpalautuskielto astuu voimaan vasta kolmen vuoden kuluttua sopimuksen voimaanastumisesta. Alkuperätodistuksena vain kauppalaskuilmoitus, joka on kaikille sallittu 6000 euroa arvoon saakka ja arvon ylittäville erille vain tullilaitoksen luvalla eli ns. valtuutetulle viejälle. Kanadan kanssa sovittu sopimus edellyttää arvorajan ylittävieni yritysten rekisteröitymistä EU:n REX-tietokantaan ( Registered Exporter ) Suomen tullin kautta. Alkaen 1.1.2018 vain kyseiseen kantaan rekisteröidyt viejät voivat antaa alkuperäilmoituksia yli 6000 euron arvoisille lähetyksille. Hakemus rekisteröidyksi viejäksi tehdään Suomen tullin lomakkeella nro 1051s. Suomalaisen rekisteröidyn viejän yrityskohtainen tunnus on muodoltaan FIREX+yritystunnus ( esim: FIREFIX12345678 ).

Kannattaa tiedostaa, että monikin maa kuuluu kahden tai jopa useamman järjestelyn piiriin erilaisin tavarakattein, tullaustilanteessa sovelletaan alkuperäselvityksen mukaista järjestelmää. Ammattitaitoinen viejä osaa valita oikean ja osaava tuoja vaatia oikeaa alkuperäselvitystä.

Japani

Euroopan Unionin ja Japanin väliset vapaakauppaneuvottelut ovat tätä täydennettäessä huhtikuussa 2015 olleet käynnissä jo jonkin aikaa mutta etenevät hitaasti. Unionin tavoitetila lienee vastaavahko sopimus kuin mitä Korean tasavallankin kanssa on sovittu.

Japanin vaatimukset alkuperän todistusmenettelystä ja alkuperän jälkitarkastusmenettelystä ovat kuin eri maailmasta Unionin nykyisiin järjestelmiin nähden. Jälkitarkastuksen osalta Japani vaatii muun muassa tuontimaan viranomaisille oikeutta osallistumisesta tarkastuksiin vientimaassa, mihin Euroopan Unioni luultavasti ei tule suostumaan. Myös arvoperusteiseen alkuperän määrittämiseen Japani ehdottaa täysin erilaisia laskentatapoja, mikä aiheuttaisi kaupan osapuolille ongelmia. Japanin esittämät alkuperätodistusmallit sisältäisivät kymmentä erilaista tietosisältöä, joista suurehkoa osaa ei nykymalissa vaadita.

Yhdysvallat

Euroopan Unionin ja Yhdysvaltojen välisestä TTIP-sopimuksesta on käyty neuvotteluja jo pitemmän aikaa. Yhdysvaltojen liittyminen Tyynenmeren maiden vapaakauppasopimukseen on kiihdyttänyt neuvotteluja samoin kuin EU:n keskustelut Japanin kanssa. Suurimpia ongelmia muodostavat kuluttajasuojelun ja ympäristönormien huomioiminen. Presidentti Trump ei ole ollut kovin innostunut tämän sopimuksen hyväksymisestä.

Venäjä

Kiintiö- ja lisenssiointijärjestelmä on käytössä. Viennissä Venäjälle EU-tuotteet ovat ns. suosituimmuusjärjestelmän piirissä, jolloin ei kanneta kaksinkertaista tullia.

GSP-Etuuskohtelun edellytykset (GSP, kehitysmaakohtelut, General System of Preferences)

Tuontitavarat kuuluvat GSP-järjestelmän piiriin eli tuotekatteeseen. Edunsaajamaan on ilmoitettava alkuperätodistuksia vahvistavat viranomaisensa EU:n komissiolle. Tuotteiden on täytettävä GSP-alkuperäsääntöjen ehdot. Tavaroille on esitettävä muodollisesti oikea alkuperäselvitys. Lähetyssääntöä on noudatettava eli tavarat tulee toimittaa myyjämaasta suoraan maantieteellisesti perusteltua reittiä ostajalleen. Välivarastointi Euroopan Unionin jäsenmaissa, ETA- tai EFTA-maissa on sallittua, mutta tavaran on tällöin pysyttävä koko ajan tullivalvonnassa, mikä on osoitettava.

GSP-alkuperäselvitysmalli on vähitellen (sitä mukaa, kun ao. kehitysmaat ottavat uuden mallin käyttöön) muuttumassa alkaen 1.1.2017. Form A-alkuperätodistukset korvautuvat vähitellen kehitysmaiden viejien itse laatimalla alkuperävakuutuksella, jota kaikki voivat käyttää 6000 euron arvoon saakka, Jotta viejä voisi käyttää uutta alkuperävakuutusta yli 6000 euron arvoisille lähetyksille tulee tämän rekisteröityä Euroopan Unionin uuteen REX-järjestelmään. Kaikkien kehitysmaa-etuutta nauttivien maiden on otettava REX-järjestelmä viimeistään 30.6.2020. Alkaen 1.1.2017 joulukuussa 2016 saadun tiedon mukaan järjestelmän on ilmoittanut 13 maata merkittävistä mainittakoon Intia, Kenia ja Laos. Vuoden 2017 aikana ilmeisesti vielä 47 maata tulee käyttäjiksi, 16 maata alkaen 1.1.2018 ja 1.1.2019 viimeiset 22 kehitysmaata.

Alkuperävakuutus hyväksytään englannin-, ranskan- tai espanjankielisenä.

Englanninkielinen versio:

The exporter …………… (rekisteröidyn viejän numero) of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of …………… (alkuperämaa) preferential origin according to rules of origin of the Generalized System of Preferences of the European Union and that the origin criterion met is ……………. (kokonaan tuotetuille kirjain P tai riittävästi valmistetuists tai käsitellyistä tuotteista kirjain W ja harmonoidun järjestelmän tullinimike).

EU-toimija voi jälleenviedä kehitysmaasta tuotua tullaamatonta kehitysmaa-alkuperätavaraa Norjaan tai Sveitsiin tai edelleen lähettää sitä ( tullipassitus ) muualle Euroopan Unioniin tullattavaksi. Jälleenviennissä alkuperävakuutusta on ryhdyttävä käyttämään 31.12.2017 mennessä, jolloin myös tällaisen jälleenviejän tulee rekiseröityä REX-järjestelmään GSP-alkuperätuotteiden arvon ylittäessä 6000 euroa. Form A- alkuperätodistuksen käyttö on loppumassa, ja jotta kehitysmaaviejät voivat käyttää kauppalaskuilmoitusta heidän tulee rekisteröityä Euroopan Unionin REX-tietojärjestelmään. Eräissä tilanteissa ( kehitysmaatuotteet jälleenvienti tullaamattomana toisiin sopijaosapuolimaihin tai EU-toimijat, jotka itse ryhtyvät eräitten sääntöjen puitteissa valmistamaan tuotteita kehitysmaissa.

Tullietuudet

Tullietuudet myönnetään joko tullikohteluiden kautta (jalostusmenettelyt), jolloin ne ovat yrityskohtaisia, taikka kiintiöiden ja suspensioiden kautta, jolloin ne ovat tuotekohtaisia. Tavoitteena on asettaa Unionin alueen yritykset mahdollisimman tasa-arvoisiksi etuuksien suhteen.

Tuonti- ja vientirajoitukset

Tuonti- ja vientirajoitukset tai kiellot liittyvät Unionin omien etujen valvomiseen tai kansainvälisten sopimusten noudattamiseen. Esimerkiksi YK:n pakotteet, ase- ja ydinteknologian, kaksikäyttötuotteitten valvonnat, CITES-sopimus eli uhanalaisten kasvien ja eläinten ja näiden osien kaupan kieltäminen, kulttuurihistoriallisesti arvokkaitten esineitten rajoitukset, raakatimanttien sertifiointivaatimukset tuonnissa ja viennissä, huviveneisiin ja näiden moottoreihin liittyvät turvallisuus- ja päästövaateet, puisen pakkausmateriaalin merkinnät mäntyankeroisen leviämisen estämiseksi, kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoon ja kiduttamiseen käytettävien tavaroiden rajoitukset, kissojen ja koirien turkisten ja niistä tehtyjen tavaroiden kiellot, huumausaineiden tuonti- ja vientiluvat, muuntogeenisen riisin tuontivalvonta jne.