Ro-ro ja sto-ro alukset

Ro-ro-alukset lastataan ajoneuvoilla ramppia pitkin laivan kyljessä, perässä tai keulassa olevan portin kautta, niin sanotulla roll on – roll off -menetelmällä. Ro-ro-lastaus on nopeaa, mutta lastikansille jää paljon tyhjää tilaa kuljetettavan lastin ympärillä. Ro-ro-alukset ovat myös kalliimpia kuin partaan yli lastattavat irtolastialukset ramppien ja erikoistuneemman ruuman rakenteen vuoksi.

Ro-ro-laiva Maestro Sea.

Osa ro-ro-aluksista toimii myös matkustaja-autolauttoina, joissa matkustajat kulkevat ylimmillä kansilla ja henkilö- ja kuorma-autot laivan alemmilla kansilla. Risteilyaluksissa ei tällaista autojen tai rekkojen kuljetuskapasiteettia yleensä ole, vaan kaikki kannet ovat matkustajien käytössä.

Suomen ja muun Pohjoisen itämeren erityispiirteisiin kuuluvat paperirullien kuljetukseen käytettävät sto-ro (stowable roro) -alukset, joissa on yhdistelty irtolastien suurta ahtautuvuutta ja ro-ro-lastien nopeaa ahtaamista. Sto-ro-ahtauksessa tavaran siirrossa käytetään normaalia ro-ro-lastinkäsittelykalustoa, mutta laivan sisällä lasti nostetaan pois lastinkuljetuskalustolta ja ahdetaan ruumassa tiukasti yhteen. näin ahtauksessa käytetyt lauttavaunut eivät vie tilaa aluksesta.