Pikakuljetusten reklamaatiot

Mikäli lähetys vahingoittuu, viivästyy tai katoaa, on asiakkaan korvausta saadakseen otettava yhteyttä palvelun tuottaneeseen yritykseen.

Jos vahinko havaitaan jo lähetystä vastaanotettaessa, vastaanottajan on välittömästi merkittävä siitä huomautus rahtikirjaan. Mikäli vauriota ei ole voinut havaita lähetyksen toimitushetkellä (piilovauriot), tulee siitä tehdä kirjallisesti (esim. sähköpostitse) ilmoitus eli reklamaatio pikakuljetusyritykselle. Rahtikirjan numero nopeuttaa käsittelyä.

Reklamaatioajat

Pikakuljetuksissa reklamaatio-aika on usein 30 päivää tavaran antamisesta kuljetettavaksi Reklamaatioajoissa saattaa esiintyä kuljetustapa ja/tai kuljetusyrityskohtaisia eroja.

Korvausvaatimus ja rahdinkuljettajan vastuu

Mahdollinen korvausvaatimus on esitettävä pikakuljetusyritykselle kirjallisena mahdollisimman nopeasti; eri yrityksillä on tästä omat ohjeensa. Vaatimuksen liitteenä tarvitaan tosite lähetyksen arvosta (esimerkiksi kauppalaskun kopio) ja vauriotapauksissa valokuv(i)a vaurioituneesta lähetyksestä / pakkauksesta.

Rahdinkuljettajan enimmäisvastuut korvausvaatimuksissa määritellään eri kuljetusmuotoja koskevien säännösten mukaisesti ja lasketaan ”valuutassa” nimeltä SDR, joka tulee sanoista Special Drawing Right, erityinen nosto-oikeus:

  • lentopikakuljetukset: 19 SDR/kg vaurioituneen tai kadonneen tavaran painosta (Montrealin konventio)
  • maantiepikakuljetukset: 8,33 SDR/kg vaurioituneen tai kadonneen tavaran painosta (CMR)

SDR:n kurssin voi tarkistaa kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n verkkosivuilta http://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_five.aspx

Kuljetuslainsäädännön mukaan rahdinkuljettaja ei vastaa välillisistä vahingoista, esimerkiksi selvittely- tai puhelinkuluista.