Erityistä huomioitavaa odottamattomista kustannuksista

Vaarallisten aineiden kuljettaminen on aina hieman erikoista kuljettamista:

  • Lähettäjän vastuu on erityisen ankara. Hänen on luokiteltava aine ja tarkistettava, että sitä ylipäätään voi kuljettaa ja millä edellytyksillä.
  • Lähettäjän on huomioitava pakkaamiseen jne. liittyvät lisäkustannukset, mutta myös se, että lisävaatimuksia saattaa tulla käytettävän kuljetusmuodon/-muotojen takia.
  • Kustannuksia saattaa tulla myös kuljetusreitistä.
  • On huomioitava laivayhtiöiden vaatimukset; tietyt aineet eivät kelpaa tietyille linjoille/laivoille.
  • Saattaa olla, että tarvitaan erityisen tyyppistä kuljetusyksikköä, esim. räjähteille EX-katsastettu ajoneuvo; EXII tai EXIII?
  • Tarvitaanko ADR-ajoluvallinen kuljettaja? Ja miten kattava ajoluvan tulee olla?
  • Reititys tietyille aineille maantiekuljetuksissa saattaa vaatia esim. asutuskeskusten kiertämistä erityisiä (pitkiä!) kiertoteitä käyttäen.
  • Kuka hoitaa kuljetusyksikön merkinnän? Mistä lipukkeita saa?
  • Mahdolliset odotusajat suoritettaessa satamien vaatimia ennakkokyselyjä ja ennakkoilmoituksia.
  • Ilmakuljetuksissa on hyvin paljon rajoituksia aineille ja erityismääräyksiä pakkaamisesta!
  • Muista myös maakohtaiset ja lentoyhtiöiden omat erityisvaatimukset eli variaatiot.
  • Tunnelit ja sillat; kanaalitunneli, Norja, Keski-Euroopan alppiseudut, Ruotsin-Tanskan silta.
  • Rautatiekuljetusten erityispiirteet?
  • Eräkoko, sillä useimmiten pienetkin vaarallisen aineen erät vaativat ihan saman dokumentoinnin ja vaarallisen aineen rahtilisät ”suosivat” suuria eriä eli paljonko kannattaakaan lähettää/tilata?
  • Voiko aineen välivarastoida rahdinkuljettajan tiloihin tarvittaessa, jos vastaanottaja ei pystykään vastaanottamaan sovittuna ajankohtana?
  • Päällelastausrajoitukset.
  • Sidonta- ja tuentavaatimukset.
  • Vaarallisen jätteen kuljetuksen erityisvaatimukset?
  • Suuren Riskin Sisältävät Vaaralliset Aineet ja niiden edellyttämä turvasuunnitelma.
  • Rajoitetut määrät (LQ) ja poikkeusmäärät (EQ), pakkaaminen, merkintä, dokumentointi.
  • Entäs jos jokin onnettomuus sitten sattuukin – pakkaus hajoaa ja ainetta vuotaa – viranomaiset, saneeraustoimet, tuhoutuneen materiaalin käsittely vaarallisena jätteenä? Mitä mahtaa maksaa ja kuka hävityksen voi hoitaa?
  • Henkilöstön koulutus, turvallisuusneuvonantajan palkkaaminen, riskien ennakoiva hallinta.