Pakkaaminen ja pakkausten merkinnät

Vaarallisten aineiden pakkaamisessa on oikeastaan vain yksi tärkeä perussääntö, johon koko toiminta nojautuu:

pakkauksen on kestettävä sisältämänsä aine ja suojeltava sitä kaikissa normaaleissa kuljetusolosuhteissa.

Tämän toteutuminen varmistetaan noudatettaessa pakkausmääräyksiä, jotka perustuvat YK:n asiantuntijoiden suosituksiin UN Orange Book’issa eli oranssikirjassa. Jokaisen kuljetusmuodon määräyksissä on erityinen pakkausmääräysosio, joka perustuu oranssikirjaan.

Säiliömääräykset ja säännökset säiliökuljetuksista ovat aivan erilliset, tässä ei puututa niihin.

Pakkaustyyppejä on lukuisia ja teollisuus tuottaa koko ajan paitsi uusia materiaaleja, myös uusia pakkaustyyppejä, mutta kaikkien niiden täytyy soveltua tyyppihyväksyntä-määräysten piiriin, että niitä voidaan käyttää vaarallisia aineita kuljetettaessa.

Pääsääntönä voidaan sanoa, että vaarallisen aineen kuljetuspakkauksen on oltava YK-eli UN-tyyppihyväksytty ja sen on sovelluttava koko kuljetusreitin kaikkiin kuljetusmuotoihin normaaleissa kuljetusolosuhteissa.

Joissain tapauksissa UN-tyyppihyväksyntävaatimuksesta voidaan poiketa, ja silloin puhutaan Rajoitettujen Määrien Kuljettamisesta (= Limited Quantity, LTD QTY, LQ) tai Poikkeusmäärien kuljettamisesta (= Excepted Quantity, EQ). Rajoitettuja määriä ei tarvitse kuljettaa UN-tyyppihyväksytyssä pakkauksessa, vaan riittää, että pakkaus on riittävän luja. Hyvä peukalosääntö muistettavaksi: yleensä rajoitetun määrän mukainen yhdistelmäpakkaus eli se laatikko, jossa yksittäisiä määräkokoisia sisäpakkauksia on sijoitettuna, ei saa painaa yli 30 kg:a tai kutistekalvotettuna alustallaan ei saa painaa yli 20 kg:a. Poikkeusmäärien kuljettamiseen on sitten aivan omat pakkausmääräykset, joita on noudatettava.

Tyyppihyväksytty pakkaus on aina merkitty erityisellä UN-koodilla, josta ilmenee mm. pakkauksen tyyppi ja se, millaiselle aineelle esim. pakkausryhmän vaatimukset huomioiden, pakkaus soveltuu.

Tyyppihyväksyntä

Tyyppihyväksyntämerkintä on maalattu, painettu tai meistetty pakkaukseen, riippuen pakkauksen materiaalista.

Merkintä alkaa aina UN-merkillä, jossa ovat kirjaimet U ja N päällekkäin ja ne on ympyröity, paitsi meistämällä tehty pakkaustunnus saadaan merkitä vain isoin U ja N kirjaimin.

Esimerkki tyyppihyväksyntämerkinnästä:

1A1 kiinteäpäätyinen terästynnyri
Y pakkausryhmä, voi olla x, y tai z (X pakkausryhmille I, II tai III, Y pakkausryhmille II tai III, Z pakkausryhmälle III)
1.2 suhteellinen tiheys, jolle nestepakkaus on testattu
160 koepaine kPa
14 valmistusvuosi
NL valmistusmaa, tässä Alankomaat eli Hollanti
BO123 valmistajan tunnus

Varoituslipuke

Hyvä muistettava pääsääntö vaarallisten aineiden pakkausmerkinnässä on se, että pakkauksesta tulee löytyä aina vähintään luokkakohtainen varoituslipuke kokoa 100 x 100 mm ja UN-numero. Tarvittaessa lipukkeina kollista tulee löytyä kaikki ne lisävaaraakin kuvaavat varoituslipukkeet, milloin ne aineen luokitukseen liittyvät.

Luokkakohtaiset varoituslipukkeet löytyvät omalta sivultaan.

UN-numero ja kuljetusnimi

Eri kuljetusmuodoissa on vaatimuksia sille, onko kuljetusnimi UN-numeroineen esiinnyttävä myöskin kuljetuspakkauksessa varoituslipukkeen lisäksi. ADR-määräykset edellyttävät varoituslipukkeen lisäksi lisättäväksi vain UN-numeron, mutta IMDG-koodi edellyttää näkyviin sekä UN-numeron että englanninkielisen kuljetusnimen (= Proper Shipping Name). Ilmakuljetus IATA-DGR:n mukaisesti edellyttää niinikään molemmat ja sitten siellä on lisäksi vielä joitakin aivan erityisiä ja omia lisävaatimuksiaan. UN-numeron ja kuljetusnimen kuljetuspakkauksessa on oltava kooltaan vähintään 12mm.

Rajoitetut määrät

Rajoitettujen määrien menettelyä (= Limited Quantity, LTD QTY, LQ) sovellettaessa maantie- ja merikuljetuksissa korvataan luokkakohtainen varoituslipuke erityisellä mustakulmalla.

Tämä pakkausmerkintä kertoo, että aine on pakattu sellaiseen yhdistelmäpakkaukseen, jossa yksittäinen sisäpakkaus on määräysten mukaisesti pieni, eikä koko pakkauksen paino/tilavuus ylitä suurinta sallittua määrää. Peukalosääntö: 30 kg laatikolle ja 20 kg kutistekalvotettuna alustalle pakatulle tavaralle.

ADR:n aineluettelossa on määritelty lähes jokaiselle UN-numerolle erillinen raja eli suurin sallittu yksittäisen sisäpakkauksen koko,jos sääntöä voidaan soveltaa. Koodina on nolla ( 0 ) silloin, kun sääntöä ei voi ollenkaan soveltaa.

Myös IMDG-koodista tämä LQ-tieto aineluettelosta ja UN-numerokohtaisesti löytyy. Ilmakuljetuksessakin IATA-DGR:n mukaisesti vastaava käytäntö on käytössä ja siellä sitten lasketaan myös erityinen Q-arvo.

Poikkeusmäärät

Poikkeusmäärien menettelyä (= Excepted Quantity, EQ) sovellettaessa maantie-, meri- tai ilmakuljetuksissa korvataan luokkakohtainen pakkauksen varoituslipuke erityisellä EQ-lipukkeella:

* = luokkanumero eli lipukkeen numero (numerot)
** = lähettäjän tai vastaanottajan nimi, jollei tieto näy muuten kollissa

Tämä kertoo samoin kuin rajoitettujen määrienkin tapauksessa, että aine on pakattu sellaiseen yhdistelmäpakkaukseen, jossa sisäpakkaus on määräysten mukaisesti pieni, eikä koko pakkauksen paino/tilavuus ylitä suurinta sallittua määrää.

ADR:n aineluettelossa, IMDG-koodissa ja IATA-DGR:n aineluettelossa annetaan jokaiselle UN-numerolle erillinen E-koodi, jonka perusteella sitten löytyvät tiedot siitä, soveltuvatko rajoitettujen määrien pakkausmääräykset ao. aineelle ja miten.