VAK-turvallisuusneuvonantaja

Vaarallisten aineiden tie- tai rautatiekuljetusta sekä niihin liittyvää pakkaus- ja/tai lastaustoimintaa harjoittavan yrityksen tulee nimetä turvallisuusneuvonantaja valvomaan, ohjaamaan ja kehittämään näitä toimintoja yrityksessä, toiminnanharjoittajan valvonnassa. (Asetus vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta, 274/2002 muutoksineen)

Turvallisuusneuvonantajaa ei kuitenkaan tarvitse nimetä, mikäli:

  1. vaarallisen aineen kuljetukset suoritetaan puolustusvoimien valvonnassa tai puolustusvoimien ajoneuvolla;
  2. vaarallisen aineen kuljetuksia suoritetaan satunnaisesti kotimaassa edellyttäen, että toiminnasta voi aiheutua vain vähäistä vaaraa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle;
  3. toiminnanharjoittajan vaarallisen aineen kuljetukset täyttävät seuraavat ehdot:
    1. ovat aina alle vapaarajan eli LVM Asetuksen (369/2011) liitteen A kohdan 1.1.3 mukaiset ja muuten vapautetut;
    2. ovat aina vapautettuja LVM Asetuksen liitteen A kohdan 1.7.1.4 mukaisesti (7 luokka);
    3. ovat aina kohdan 3.4 mukaisia rajoitettuja määriä;
    4. ovat aina kohdan 3.5 mukaisia poikkeusmääriä;
  4. ovat LVM Asetuksen liitteen C kuljetuksia eli paikalliskuljetuksia, kuljetuksia linja-autossa tai muita erityiskuljetuksia;
  5. toiminnanharjoittajan vaarallisten aineiden kuljetukset täyttävät vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetun LVM Asetuksen (370/2011) liitteen kohdassa 1.1.3 tai 1.7.1.4 tai luvussa 3.4 tai 3.5 säädetyt ehdot;
  6. vaarallisten aineiden kuljetuksia suoritetaan ja vaarallisia aineita tilapäisesti säilytetään vain satama-alueella tai lentopaikalla.

Turvallisuusneuvonantajan tulee toiminnanharjoittajan toiminnassa erityisesti seurata ja valvoa säännösten noudattamista, tiedottaa, antaa neuvoja ja seurata, että toiminnanharjoittajan henkilöstö on saanut asianmukaisen koulutuksen ja merkinnät löytyvät yrityksen henkilöstörekisteristä. Hänen tulee myös huolehtia vuosittain toiminnanharjoittajalle annettavasta vuosikertomuksesta ja seurata, että toiminnanharjoittajalla on toiminnassaan sovellettava turvasuunnitelma, mikäli sitä edellytetään. Lisäksi vaarallisten aineiden kuljetuksessa tapahtuneesta onnettomuudesta tulee turvallisuusneuvonantajan tarvittaessa laatia onnettomuusselostus.

Turvallisuusneuvonantajan pätevyys todennetaan tutkinnolla, joka on uusittava viiden vuoden välein. Tutkinnon hyväksyttävästi suorittaneelle annetaan määrämuotoinen todistus, joka on voimassa kaikissa EU-maissa.

Toiminnanharjoittajan on huolehdittava siitä, että turvallisuusneuvonantajalla on mahdollisuus hoitaa hänelle säädetyt tehtävät.

Meri- ja ilmakuljetukset

Meri- ja ilmakuljetuksissa ei edellytetä tutkinnon suorittanutta turvallisuusneuvonantajaa, mutta ilmakuljetuksissa IATA-DGR:n vaarallisen aineen ilmoituksen antajan tulee olla suorittanut IATA:n hyväksymä kurssi ja tutkinto, joka uusitaan kahden vuoden välein, eli ajatus vastuullisesta kouluttautumisesta on sielläkin olemassa.

Merikuljetuksissa IMDG-koodin mukaan on myös vaatimus kouluttautumisesta sellaiselle henkilöstölle yrityksessä, joka käsittelee merikuljetuksessa vaaralliseksi luokiteltuja aineita.

Vaikka yrityksen toiminta ei täyttäisi aivan kaikkia lainsäädännön edellytyksiä VAK-turvallisuusneuvonantajan nimeämiselle, on syytä kuitenkin selvittää hyvissä ajoin etukäteen, että mistä yritys sitten saa sen kuljetuksessa yms. logistisessa toiminnassaan tarvittavan tiedon edes minimitasolla, kun vaarallisten aineiden kuljetuksia eteen tulee. Ja, mikäli toiminnassa edes ajoittain käsitellään aineita, joista on oltava käyttöturvallisuustiedotteet, niitäkin on jonkun yrityksessä osattava tulkita. Myöskään ei saa unohtaa yrityksen tuotteita kuljetuksia varten pakkaavaa henkilöstöä, jonka on oltava selvillä, mitä kuljetuspakkaukselta edellytetään, vaikka kuljetettaisiin vain rajoitettujen määrien mukaisesti pakattuja lähetyksiä. Useimmiten tilanne onkin se,että on oltava VAK-turvallisuusneuvonantaja tietääkseen, tarvitaanko yrityksessä VAK-turvallisuusneuvonantaja.