
Ostoportfolio ja hankintastrategiat Kraljicin ajattelua soveltaen
Koska näissä kategorioissa kilpailutukseen tai toimittajien vaihtamiseen ei ole ainakaan lyhyellä aikavälillä mahdollisuutta, strategisia kategorioita johdetaan tiiviin toimittajayhteistyön kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa hyvien yhteistyösuhteiden luomista niihin toimittajiin, jotka myyvät yritykselle strategisia tuotteita ja palveluita, ja panostamista yhteiseen kehittämiseen. Koska partnershippien rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii ostajayritykseltä paljon resursseja, niitä ei voi olla montaa.
Jos ostoportfoliossa on lukuisia kategorioita ”strategiset tuotteet” –ruudussa, on syytä pohtia, miksi näin on; voidaanko tarve kenties määritellä uudelleen, tai pohtia nykyisille tarpeille muita vaihtoehtoja. Usein yritys on itse sinisilmäisellä toiminnallaan joutunut riippuvuuteen yhdestä toimittajasta, vaikka markkinoilla olisikin kilpailua. Ostajayrityksen onkin hyvä analysoida säännöllisesti tilannetta näiden kategorioiden osalta ja pohtia, onko markkinoilla tapahtunut muutoksia (esimerkiksi uusia komponentteja, materiaaleja, palveluratkaisuja, toimittajia ), joista strategisten hankintojen kohdalla voisi olla hyötyä.