Lastaus- ja purkulaiturien sijainti on tärkeä tekijä varaston materiaalivirtauksen sujuvuuden ja siten toiminnan tehokkuuden kannalta. Tontin muoto, varaston sijainti tontilla ja rakennuksen muoto vaikuttavat laiturien sijaintipäätökseen. Lastauslaiturien sijainti puolestaan vaikuttaa siihen minkälainen materiaalivirtaus varastossa voidaan toteuttaa.
Maantiekalustolle tarkoitetuissa lastauslaitureissa on erilaisia vaihtoehtoja. Suorissa laituripaikoissa ajoneuvon perä on vasten laituria ja ajoneuvojen paikat ovat vierekkäin laiturilla. Vinoissa laituripaikoissa ajoneuvopaikat ovat viistot ja laituri ns. sahanterälaituri. Sahanterälaituri on tilankäytöltään suoria laituripaikkoja tehokkaampi. Kampalaiturissa puolestaan on syvät ajoneuvopaikat ja laituri ulottuu myös ajoneuvon sivulle, jolloin lastin käsittely on mahdollista sekä perästä että sivuilta.
Yhä suositumpaa on käyttää tiiviitä oviaukkoja, jolloin erillistä lastauslaituria ei tarvita ja kaikki lastinkäsittely tapahtuu sisätiloissa. Tällöin varaston lattia on ajoneuvon lastitilan tasolla.
Rautatievaunujen lastaus- ja purkulaituri voi olla varaston ulkopuolella tai tai sisällä varastossa. Kun kaikki lastinkäsittely tapahtuu sisätiloissa eivät sääolosuhteet vaikeuta toimintaa ja tavara on suojassa sateelta.
Sivu päivitetty / tarkistettu 27.9.2024.