Suomen ulkomaan- ja kotimaanliikenteen yleisimmät alustyypit ovat
- ro-ro (roll on – roll off) -lastinkäsittelyä käyttävät lastilautat,
- sto-ro (stowable ro-ro) -alukset,
- matkustaja-autolautat ja ro-pax (ro-ro cargo and passanger) -alukset,
- lo-lo (lift on – lift off) -lastinkäsittelyä käyttävät konventionaaliset alukset ja irtolastialukset,
- konttialukset sekä
- erilaiset yhdistelmäalukset.
Suomeen liikennöivät pienet (300–1000 TEU) konttialukset palvelevat lähinnä suurien valtameriliikenteen konttialusten syöttöliikenteessä (feeder traffic) Suomen ja Euroopan suursatamien välillä. Nestemäisiä aineita kuljettavat tankkialukset lastataan ja puretaan omia lastipumppuja käyttämällä laitureille ulottuvien putkistojen kautta.
Oheisen taulukon jaottelu perustuu perinteisiin alustyyppeihin sekä lastin, lastinkäsittelyn ja toimintojen mukaiseen (erikoisalukset) jakoon.
Sivu päivitetty / tarkistettu 11.2.2024.