Tekoäly toimitusketjussa

Tekoälyllä (Artificial Intelligence, AI) tarkoitetaan koneen kykyä käyttää perinteisesti ihmisen älyyn liitettyjä taitoja, kuten päättelyä, oppimista, suunnittelemista tai luomista.

Tekoälyn ansiosta tekniset järjestelmät voivat havainnoida ympäristöään, käsitellä havaintojaan ja ratkaista ongelmia saavuttaakseen tietyn päämäärän. Tietokone ottaa vastaan tietoa, jonka sen omat tunnistimet (esimerkiksi kamera) ovat keränneet, käsittelee sen ja vastaa siihen.

Tekoälyn avaintermejä

AutonomisuusKyky suorittaa tehtäviä monimutkaisessa ympäristössä ilman jatkuvaa käyttäjän ohjausta
AdaptiivisuusKyky parantaa suorituskykyä oppimalla kokemuksesta
SimulointiKyky ylläpitää reaaliaikaisen tiedon perusteella optimaalista suorituskykyä ja mahdollistaa skenaarioanalysointi
KoneoppiminenJärjestelmät, jotka parantavat suorituskykyään tietyssä tehtävässä sitä mukaa kuin lisää kokemusta tai dataa kertyy
Älykkäät agentitAgentti on autonominen, tavoitteisiin pyrkivä ja reaktiivinen informaatio (esim. myyntitilaus, ostotilaus, kuljetustapatuma)
Tekoälyn muodotOhjelmistot
Virtuaaliset avustajat, kuvia analysoivat ohjelmistot, hakukoneet, puheen- ja kasvojentunnistusjärjestelmät

Koneet ja laitteet
Robotit, itseohjautuvat autot, droonit, asioiden internet

Tekoälyn hyödyntäminen toimitusketjussa

Tekoälyohjelmistot mallintavat toimitusketjun toiminnallisuuden ja luovat tarkkaa kysyntäennustetta, ne ylläpitävät reaaliaikaista ja autonomista tilannekuvaa. Käytännössä tämä tarkoittaa parasta mahdollista toteutusmallia, joka muuttuvassa ympäristössä voidaan saada aikaiseksi.

Teknologia perustuu agenttiteknologiaan (älykäs tieto), ja sitä hyödynnetään laajasti kaikessa, missä nopeasti muuttuvan ympäristön onnistuneella hallinnalla on suuri merkitys. Käyttöönotto edellyttää ihmiskeskeisen päätöksenteon uudelleen arviointia.

Tekoäly mahdollistaa toimitusketjun tehostamisen uudelle tasolle.

Tekoälyohjaus mahdollistaa kannattavuuden ja tuottavuuden kehittymisen parantamalla ennustettavuutta, ylläpitämällä parasta mahdollista toteutussuunnitelmaa, käsittelemällä miljoonia asioita reaaliaikaisesti ja muodostamalla niistä halutessa skenaariomalleja (suunnittelumalleja) toteuttamista varten, jotka ihminen hyväksyy.

Tähän asti logistisia kustannuksia on pyritty vähentämään (ovat 14–18 % yrityksen liikevaihdosta), mutta nyt niillä ei ole merkitystä, jos yrityksen tuottavuus kasvaa riittävästi valitulla toimintatavalla. Tämä on valtava muutos ajattelutavoissamme.

Sivu päivitetty / tarkistettu 4.10.2024.