Vaarallisten aineiden kuljettaminen on aina hieman erikoista kuljettamista:
- Lähettäjän vastuu on erityisen ankara. Hänen on luokiteltava kuljetettava aine sovellettavien kuljetusmääräysten mukaisesti ja tarkistettava, että sitä ylipäätään voi kuljettaa valitulla kuljetusmuodolla ja millä edellytyksillä.
- Lähettäjän on huomioitava pakkaamiseen jne. liittyvät lisäkustannukset, mutta myös se, että lisävaatimuksia saattaa tulla käytettävän kuljetusmuodon/-muotojen takia.
- Kustannuksia saattaa tulla myös kuljetusreitistä.
- Kaikilla kuljetusketjun osapuolilla on selvilläolo- ja huolehtimisvastuu.
- On huomioitava laivayhtiöiden vaatimukset; tietyt aineet eivät ehkä kelpaa ollenkaan tietyille linjoille/laivoille.
- Saattaa olla, että tarvitaan erityisen tyyppistä kuljetusyksikköä, esim. räjähteille EX-katsastettu ajoneuvo; EXII tai EXIII?
- Tarvitaanko ADR-ajoluvallinen kuljettaja? Ja miten kattava ajoluvan tulee olla?
- Tarvitaanko erityisiä ADR-varusteita kuljettajalle ja ajoneuvossa? Huomioitava erityisesti esimerkiksi myrkylliset kaasut ja edellytetty hengityssuojaimen laatu ja tyyppi.
- Reititys tietyille aineille maantiekuljetuksissa saattaa vaatia esim. asutuskeskusten kiertämistä erityisiä (pitkiä!) kiertoteitä käyttäen.
- Kuka hoitaa kuljetusyksikön merkinnän? Mistä lipukkeita saa, jos niitä tarvitaan?
- Mahdolliset odotusajat suoritettaessa satamien vaatimia ennakkokyselyjä ja ennakkoilmoituksia.
- Ilmakuljetuksissa on hyvin paljon rajoituksia aineille ja erityismääräyksiä pakkaamisesta!
- Muista myös maakohtaiset ja lentoyhtiöiden omat erityisvaatimukset eli variaatiot.
- Tunnelit ja sillat; kanaalitunneli, Norja, Keski-Euroopan alppiseudut, Ruotsin-Tanskan silta, suurkaupunkien liikennetunnelit.
- Rautatiekuljetusten erityispiirteet?
- Eräkoko, sillä useimmiten pienetkin vaarallisen aineen erät vaativat ihan saman dokumentoinnin ja vaarallisen aineen rahtilisät ”suosivat” suuria eriä eli paljonko kannattaakaan lähettää/tilata kerralla?
- Voiko aineen välivarastoida eli lyhytaikaisesti tai tilapäisesti säilyttää rahdinkuljettajan terminaali- tai välivarastointitiloihin tarvittaessa, jos vastaanottaja ei pystykään vastaanottamaan sovittuna ajankohtana? Mikä on tilapäisen säilyttämisen aikaraja?
- Päällelastausrajoitukset.
- Sidonta- ja tuentavaatimukset ja käytettävät materiaalit? Vaarallisten aineiden kuljettamisessa on aina noudatettava kuormansidontastandardia.
- Vaarallisen jätteen kuljetuksen erityisvaatimukset?
- Suuren Riskin Sisältävät Vaaralliset Aineet ja niiden edellyttämä turvasuunnitelma ja mahdolliset erityisjärjestelyt, esimerkiksi valvottu ja turvallinen pysäköintialue?
- Rajoitetut määrät (LQ) ja poikkeusmäärät (EQ), pakkaaminen, merkintä, dokumentointi.
- Entä jos jokin onnettomuus sitten sattuukin – pakkaus hajoaa ja ainetta vuotaa – viranomaiset, saneeraustoimet, tuhoutuneen materiaalin käsittely vaarallisena jätteenä? Mitä mahtaa maksaa ja kuka hävityksen voi hoitaa?
- Henkilöstön koulutus, turvallisuusneuvonantajan nimeäminen ja palkkaaminen, riskien ennakoiva hallinta.
Sivu päivitetty / tarkistettu 2.12.2023.