Ostajan tärkeät taidot

Tuojan tärkeät taidot (pdf), kattava esitys tuontiasioista
Kansainvälinen ALV (pdf)

Kansainvälistyminen vaikuttaa luonnollisesti myös yritysten hankintatoimeen. Kansainvälisestä hankinnasta puhutaan monilla käsitteillä. Englanninkielisessä kirjallisuudessa ovat käytössä ainakin termit global sourcing, international purchasing, offshore sourcing ja international procurement.

Suomessa kv-hankinnoista puhutaan usein myös termillä globaali hankinta (global sourcing). On kuitenkin syytä huomioida, että globaali hankinta on kansainvälisen hankinnan kehittyneempi muoto. Globaaliin hankintaan kuuluu muun muassa yhteistyötä eri osapuolten välillä esimerkiksi yhteisen teknologian avulla. Globaali hankinta on yhä useammin strateginen ratkaisu. Tällöin painotetaan proaktiivista eli ennakoivaa kilpailukyvyn parantamista muun muassa huolellisen toimittajavalinnan, -arvioinnin ja toimittajien kehittämisen kautta.

Globaali hankinta on riippuvainen maailman taloudesta ja sen suhdanteista. Toimitukset on turvattava niin nousu- kuin laskukauden aikana. Viime vuosina esimerkiksi korona sekä konttipula ovat vaikeuttaneet kansainvälistä kauppaa, hidastaneet kuljetuksia ja nostaneet kuljetushintoja. Yritys voi tutkia kansainvälisiä hankintamarkkinoita ja päätyä siitä huolimatta hankkimaan tuotteensa paikallisesti. Myös silloin kyse on strategisesta ratkaisusta, joka tehtiin globaalin hankintaprosessin aikana.

Tuotteita ja palveluja hankitaan yhä enemmän oman maan rajojen ulkopuolelta. Näin hyödynnetään eri maiden välisiä kustannuseroja. Kun toiminta-alueena on koko maailma Suomen sijaan, toimitusketjun hallinta on vaikeampaa. Etäisyyksistä riippumatta tuotteiden on oltava sovitussa ajassa sovitussa paikassa. Luonnollisesti samalla yhteydenpito eri puolilla maapalloa sijaitsevien organisaatioiden välillä lisääntyy.

Globaali hankinta lisää hankintahenkilöstön osaamistarpeita. Esimerkiksi tavaratoimitusten suunnitteluun ja koordinointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota pitkien kuljetusetäisyyksien ja tullisäädösten takia. Kansainvälisissä hankinnoissa on huomioitava myös valuutat, verotuskäytännöt ja ihmisten väliset kulttuurierot. Hankintojen hallinnointi puolestaan edellyttää perehtymistä kansainvälisessä kaupankäynnissä käytettäviin asiakirjoihin, kuten alkuperä- ja vakuutustodistuksiin, remburssiin sekä tuonti- ja vientilupiin. Ostajan kannattaa laatia omat hankintaehdot, joiden soveltuvuus kansainväliseen kauppaan ja juridiset seikat sekä muoto tarkistetaan.

Vientikaupassa  menestyminen edellyttää mahdollisimman hyvää ostajan ajatusmaailman ja toiveiden tuntemusta.

Kansainvälisen hankinnan tarkistuslista

  • Tarvekartoitus
    • Asiakastarpeet ja trendien kehitys
    • Markkina- ja kilpailijaseuranta
  • Hankintojen kartoittaminen
    • Toimittaja-/tuoteanalyysit
    • Tuoteominaisuudet ja hinnoittelu
    • Kuljetus-/huolintakustannukset
  • Hankintaan näyte
    • Laatuominaisuuksien tarkistaminen
    • Maahantuonti- ja viranomaismääräykset
  • Tuotteen/tuoteryhmän kehittäminen
    • Kohdistus asiakassegmentille
    • Lopullinen tuotemääritys
  • Valitaan toimittaja ja tuotteet
    • Valmistaja, kauppahuone, agentti
    • Ennakoidaan kysyntä ja hankintalogiikka
    • Määritellään ostohinta ja muut ostoehdot
  • Huolto varaosat ja kierrätys
    • Huollon toteutustapa
    • Kierrätyksen järjestäminen
    • Varaosalogistiikan järjestäminen
  • Myyntimateriaalin luominen
    • Tuotekansiot ja materiaalipankki
    • Myynti- ja markkinointimateriaalit
    • Hinnat ja alennuspolitiikka
    • Pakkauskoot ja tekniset tiedot
  • Tuotekoulutus
    • Koulutussuunnnittelu ja materiaalien valmistaminen
    • Sisäinen ja ulkoinen koulutus
  • Ennakkomyynti
    • Valittujen myyntikanavien käyttäminen
  • Saapuva kuljetus
    • Kuljetusmuotojen hallinta
    • Huolinta ja tuontitullaus
    • Saapuvien lähetysten hallinta
  • Tavaran vastaanotto
    • Toimituserän tarkastaminen
    • Tuotteiden tarkastaminen
    • Poikkeamien hallinta
  • Laskujen tarkastus
    • Kauppalasku, verot, rahti ja kulut
    • Konossementti, alkuperätodistus ja pakkalistan tiedot
  • Toimittajarekisterin ylläpito
    • Perustietojen oikeellisuus
  • Tuotteiden perustaminen
    • Perustietojen oikeellisuus
    • Tuoteryhmät ja tuotteet (kooditus)
    • Hinnat, myyntierätidot ja materiaalitiedot
  • Tuotteen hinnoittelu
    • Asiakkaiden ja kilpailijoiden hintaseuranta
    • Hinnoittelurakenne (esim. segmentti, erä, sesonki)
  • Oston perustaminen
    • Tuotteiden tilaaminen
    • Proformalaskun tarkastaminen ja maksuliikenteen hoitaminen
    • Kuljetus-/huolintakustannusten kilpailuttaminen ja huolitsijan valitseminen
  • Toimittajadokumentointi
    • CE-todistus ja muut sertifikaatit
    • Käännöksien varmistaminen ja käyttöohjeet
    • EU:n sisäkaupan ilmoittaminen (Intrastat)
  • Tuotemerkinnät ja pakkaus
    • Yleiset pakkausmerkinnät ja EAN-koodi
    • Tuotemerkin suunnittelu ja pakkaustyyppi
    • Tuotteen kuvat ja tekniset tiedot
  • Myynti
    • Asiakassegmenteille kohdentaminen
    • Dokumentaatio ja raportointi
    • Varaosat, huolto ja kierrätys
  • Toimitukset ja laskutus
    • Tilaus-toimitusketju
    • Asiakaspalautukset ja jälkitoimitus
    • Reskontra, luotonvalvonta ja perintä
  • Reklamaatiot
    • Reklamaatiotarkastukset
    • Korjaukset ja hyvitykset
    • Reklamaatiorahdit
  • Viranomaismenettelyt
    • Myyntikiellot, toimituskiellot ja huomautukset
    • Takaisinkutsut ja markkinoiltavedot
  • Toimittajan reklamointi
    • Ongelmien määrittely
    • Neuvottelut ja hyvityspyyntö
  • Muutokset tuotteeseen tai palveluun
    • Tekninen-, pakkaus- tai käyttömuutos
  • Jälkimarkkinointi

Sivu päivitetty / tarkistettu 14.11.2024.