Mikäli lähetys vahingoittuu, viivästyy tai katoaa, on asiakkaan korvausta saadakseen otettava yhteyttä palvelun tuottaneeseen yritykseen.
Jos vahinko havaitaan jo lähetystä vastaanotettaessa, vastaanottajan on välittömästi merkittävä siitä huomautus rahtikirjaan ja/tai oltava viipymättä yhteydessä palvelun tuottaneeseen yritykseen. Mikäli vauriota ei ole voinut havaita lähetyksen toimitushetkellä (piilovauriot tai esim palvelupistenoudot), tulee siitä tehdä kirjallisesti (esim. sähköpostitse) ilmoitus eli reklamaatio pikakuljetusyritykselle. Rahtikirjanumeron käyttö reklamaatiossa nopeuttaa käsittelyä.
Reklamaatioajat
Pikakuljetuksissa reklamaatio-aika on usein 30 päivää tavaran antamisesta kuljetettavaksi Reklamaatioajoissa saattaa esiintyä kuljetustapa ja/tai kuljetusyrityskohtaisia eroja.
Korvausvaatimus ja rahdinkuljettajan vastuu
Mahdollinen korvausvaatimus on esitettävä pikakuljetusyritykselle kirjallisena mahdollisimman nopeasti; eri yrityksillä on tästä omat ohjeensa. Vaatimuksen liitteenä tarvitaan tosite lähetyksen arvosta (esimerkiksi kauppalaskun kopio) ja vauriotapauksissa valokuv(i)a vaurioituneesta lähetyksestä / pakkauksesta.
Rahdinkuljettajan enimmäisvastuut korvausvaatimuksissa määritellään eri kuljetusmuotoja koskevien säännösten mukaisesti ja lasketaan ”valuutassa” nimeltä SDR, joka tulee sanoista Special Drawing Right, erityinen nosto-oikeus:
- lentopikakuljetukset: 22 SDR/kg vaurioituneen tai kadonneen tavaran painosta (Montrealin konventio)
- maantiepikakuljetukset: 8,33 SDR/kg vaurioituneen tai kadonneen tavaran painosta (CMR)
SDR:n kurssin voi tarkistaa kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n verkkosivuilta http://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_five.aspx. Kuljetuslainsäädännön mukaan rahdinkuljettaja ei vastaa välillisistä vahingoista, esimerkiksi selvittely- tai puhelinkuluista.
Sivu päivitetty / tarkistettu 31.10.2020.