Logistiikka ja toimitusketju

Toimitusketju (supply chain) on verkosto, jossa eri organisaatiot yhteistyössä ohjaavat ja kehittävät materiaali- tai palveluvirtoja sekä niihin liittyviä raha- ja tietovirtoja. Toimitusketjussa kullakin organisaatiolla on oma roolinsa. Toimitusketjun rakenne riippuu yrityksen tuotteista, toimialasta ja asiakkaista.

Johdanto: Osion Johdantoesitys (Google Slides). Englanninkielinen versio.

Toimitusketju yhdistää yrityksen ja sen tavarantoimittajat jakeluorganisaatioihin ja asiakkaisiin. Toimitusketju on siis kokonaisuus, jossa painotetaan kustannustehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja lisäarvon tuottamista.

Toimitusketjun hallinta

Toimitusketjun hallinnalla (Supply Chain Management, SCM) tarkoitetaan yritysverkoston materiaalivirran ja siihen liittyvien tieto- ja rahavirtojen kokonaisvaltaista suunnittelua, ohjausta ja johtamista tavoitteena asiakkaiden arvonlisäyksen maksimointi. Keskeistä toimitusketjun hallinnassa on myös ketjun rakenteen muodostaminen ja sen kehittäminen. SCM-ajattelussa korostuvat aika, luotettavuus ja läpinäkyvyys, ja olennaisia tekijöitä ovat ketjun osapuolten välinen yhteistyö ja arvon luominen asiakkaille.

Logistiikka ja toimitusketjun hallinta -käsitteitä käytetään usein jopa toistensa synonyymeinä ja kyseessä voidaan katsoa olevan sama asia, jota katsotaan hieman eri näkökulmasta. Logistiikkana puhutaan yleensä yhden yrityksen tai toimialan materiaalivirtojen hallinnasta, kun toimitusketjun hallinta pyrkii koko yhteistyöverkoston optimaaliseen toimintaan. Tällä sivustolla puhutaan molemmista käsitteistä, sillä käsitellyt asiat kuuluvat molempien yläkäsitteiden alle.

Sopimusketju

Alla olevassa esimerkkikuvassa paksu viiva osoittaa kahden osapuolen välistä sopimussuhdetta:

Sopimusketju materiaalitoimittajalta tuottajalle, tukkukauppaan ja kauppaan.

Esimerkin mukaan materiaalitoimittaja myy tavarat tuottajalle.

  1. Noutotoimitus:
    • Tuottaja eli ostaja solmii kuljetussopimuksen ja noutaa tavarat myyjältä.
    • Myyjä toimittaa tavarat luovuttaessaan ne ostajan rahdinkuljettajalle.
  2. Rahtivapaa toimitus:
    • Tuottaja myy tavarat tukkukaupalle ja solmii kuljetussopimuksen.
    • Myyjä toimittaa tavarat ostajalle luovuttaessaan ne valitsemalleen rahdinkuljettajalle.
    • Ostaja vastaanottaa tavarat rahdinkuljettajalta.
  3. Perilletoimitus:
    • Tukkukauppa myy tavarat kaupalle.
    • Myyjä solmii kuljetussopimuksen ja kuljetuttaa tavarat ostajalle.
    • Myyjä toimittaa tavarat ostajalle.

Kaupan osapuolten väliset velvollisuudet määräytyvät heidän valitsemansa toimituslausekkeen mukaan. Katso Incoterms 2020.

Kysyntäketjun hallinta

SCM:n sijaan ja rinnalla puhutaan myös kysyntäketjun hallinnasta (Demand Chain Management, DCM) silloin, kun halutaan korostaa kysynnän merkitystä ja kysyntätietoa. Tällä käsitteellä halutaan korostaa sitä, että kysyntä on lähtöisin asiakkailta (alavirta, downstream) ja tarjonta toimittajilta (ylävirta, upstream). Jos asiakkaiden kysyntää ei kyetä ennustamaan ja hallitsemaan, se johtaa koko toimitusketjun huonoon suorituskykyyn.

Tilaus-toimitusketju

Tavaralogistiikan perinteiset toiminnot muodostavat tilaus-toimitusketjun.

Sisälogistiikka (Intralogistics)

Sisälogistiikka on tehtaan, terminaalin, tai varaston...

Avaa sivu

Tulo- ja lähtölogistiikka

Materiaalien ja tuotteiden kulkiessa läpi yrityksen,...

Avaa sivu

Kuormatilan lastauksen merkitys

Kuormatilan lastauksella voidaan merkittävästi vaikuttaa kuljetuskustannuksiin....

Avaa sivu

Tieto- raha ja materiaalivirrat

Seuraavassa kuviossa kuvataan logistiikan tieto-, raha-...

Avaa sivu

Paluulogistiikka

Paluulogistiikkaan (reverse logistics) sisältyvät esimerkiksi asiakaspalautukset,...

Avaa sivu

Toimitusketjun osapuolet ja toimijat

Kaikkien yritysten toimitusketjussa on paljon osapuolia:...

Avaa sivu

Toimitusketjun integraattori

Toimitusketjuun kuuluvien toimijoiden lukumäärä nousee, yritysten...

Avaa sivu

Logistiikkapalveluyritykset

Logistiikkapalveluyritys (Logistics Service Provider, LSP) on...

Avaa sivu

Citylogistiikka

Kaupunkien keskustat ovat usein haasteellisia jakelulle...

Avaa sivu

Toimitusketjun alihankintasuhteet

Toimitusketjun hallinnan seurauksena toimittajien ja kaupan...

Avaa sivu

Toimitusketjun hallintastrategiat

Toimitusketjun hallintaan on luotu erilaisia strategioita:...

Avaa sivu

Toimitusketjun kehittäminen

Toimitusketjun hallinta ja sen kehittäminen on...

Avaa sivu

Liikkeenjohdon rooli toimitusketjujen suunnittelussa

Yritysjohdon tehtävänä on: Yrityksen mission määrittely...

Avaa sivu

Toimitusketjun johtamisen kehittyminen

Miten toimitusketjun johtaminen on kehittynyt nykyiseen...

Avaa sivu

Toimitusketju ja kilpailukyky

Toimitusketjun hallinnalla pyritään vahvistamaan yritysten kilpailukykyä...

Avaa sivu

Toimitusketjun riskienhallinta

Turvallisuuden merkitys yhteiskunnassa on korostunut koko...

Avaa sivu

Tuotteen elinkaari

Tuotteen elinkaarella tarkoitetaan tuotteen eliniän vaiheita....

Avaa sivu

Palvelutason määrittäminen

Logistiikan tavoitteena on tarjota asiakkaille riittävän...

Avaa sivu

Kysynnän ja tarjonnan hallinta

Tilaus-toimitusprosessissa voi aiheutua huomattavia ongelmia siitä,...

Avaa sivu

Sivu päivitetty / tarkistettu 27.9.2024.