Sivu päivitetty / tarkistettu 30.6.2025.
Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn SOLAS (Safety Of Lives At Sea) -turvamääräykset koskevat meriteitse tapahtuvia kuljetuksia. Sen mukaan konttien merikuljetuksissa laivaajan on ennen laivausta ilmoitettava alukselle kunkin kontin kokonaispaino (lasti ja taara).
Käytännössä alukset soveltavat kyseistä määräystä keskipitkien ja pitkien matkojen laivauksissa.
Konttilaivoilla on oikeus vaatia tietoja alukseen lastattavien konttien painoista. Toimenpide on nimeltään ”Verified Gross Mass”, lyhyesti VGM ja suomeksi ”konttipunnitus”.
Tieto kontin painosta voi perustua joko lastatun kontin punnitukseen tai lastin painon ja tyhjän kontin painon yhteiseen painoon.
Suomessa asiaa valvova viranomainen on Traficom (Liikenne- ja viestintävirasto).
Laivaaja on vastuussa kontin vahvistetun bruttomassan (Verified Gross Mass = VGM) virallisesti hyväksytystä määrittämisestä ja oikeellisesta ilmoitusmenettelystä. Huolitsijat informoivat ja avustavat asiakkaitaan.
Kuka on laivaaja ja vastuussa VGM-menettelystä sekä siitä aiheutuvista kuluista? Myyjä vai ostaja? Se ilmenee esimerkiksi kauppasopimuksen INCOTERMS-toimituslausekkeesta oheisen listan mukaisesti:
Myyjä
- FCA Free Carrier, jos myyjä luovuttaa lastin merirahdinkuljettajalle on siten tietoinen kuljetustavasta.
- FAS Free alongside Ship
- FOB Free on Board
- CPT Carriage paid to
- CIP Carriage and Insurance paid to
- CFR Cost and Freight
- CIF Cost, Insurance and Freight
- DAT Delivered at Terminal
- DAP Delivered at Place
- DPU Delivered at Place Unloaded
- DDP Delivered Duty paid
Ostaja
- EXW Ex Works
- FCA Free Carrier, jos ostaja ei luovuta lastia meritahdinkuljettajalle
Huom. EX WORKS -ehto ei ole suositeltava käytettäväksi kansainvälisissä kuljetuksissa eikä myöskään VGM-menettelyn kannalta.
Lisätietoja kts. Traficom: Konttipunnitukset eli Verified Gross Mass (VGM) -määräykset.