Kesällä 2017 julkaistun, Googlen, Vainu.io Software Oy:n ja Suomen Yrittäjien tekemän selvityksen mukaan 35 % PK-yrityksistä on niin sanottuja digi-pudonneita, eli ne eivät ole millään tavalla läsnä verkossa. Osalle yrityksistä tämä voi olla harkittu päätös, mutta ne, jotka kaipaavat neuvoja ensimmäisiin digiaskeliin, voivat lähestyä asiaa näiden vinkkien avulla:
Ole löydettävissä
Kokeile seuraavaa: Mene Googleen ja etsi yritystäsi. Mitä löysit? Mitä haluaisit muiden löytävän?
Ensimmäinen tavoite siis on, että yrityksesi, yhteystietosi ja mahdolliset aukioloaikasi löytyvät, kun niitä etsitään hakukoneella.
Jos et löydä yritystäsi tai löydät siihen liittyen epäolennaisia asioita, on sinun aluksi varmistettava näkyvyytesi hakukoneissa. Verkkonäkyvyyden perusta on tarkoituksenmukaisella sisällöllä varustettu kotisivusto, joka oikein toteutettuna tarttuu hakukoneisiin. Oman sivuston avulla voit itse määritellä yritykseesi liittyvien verkkohakujen ensisijaiset tulokset.
Ensimmäinen tavoite siis on, että yrityksesi, yhteystietosi ja mahdolliset aukioloaikasi löytyvät, kun niitä etsitään hakukoneella. Jos perustietojen tietojen lisäksi voit vielä kiinnostavaa materiaalia yrityksesi toimialaan liittyen esimerkiksi uutisblogin muodossa, voi sivustosi näkyvyys parantua muiden linkittäessä ja jakaessa sisältöjä eteenpäin. Kenties haluat kokeilla myös videomuotoista sisältöä? Siinä tapauksessa YouTube on hyvä alusta videoiden tallentamiseen ja julkaisemiseen verkossa. Parhaassa tapauksessa hakukoneista alkaa päätyä sivustollesi kävijöitä, jotka etsivät tietoa toimintaasi liittyvillä hakusanoilla.
Soveltuvia palveluja
- WordPress on tällä hetkellä käytetyin sisällönhallintajärjestelmä eli verkkosivujen julkaisualusta, jota voi hyödyntää kahdella eri tavalla:
- WordPress.com – Automattic Inc:n kaupallinen palvelu, jossa tarjoaja huolehtii WordPress-ohjelmiston ylläpidosta. Tämä vaihtoehto ei juurikaan edellytä teknistä osaamista, mutta sivuston muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset.
- WordPress.org – Avoimen lähdekoodin WordPress-ohjelmisto, jota voi vapaasti käyttää eri tarkoituksiin. Asennus ja käyttöönotto edellyttävät kotisivutilan hankintaa ja asiantuntemusta.
- Muita mahdollisuuksia:
Myy tuotteitasi ja palvelujasi, palvele asiakkaitasi
Onko sinulla tuotteita tai palveluja, joita voisit myydä verkon kautta? Lue Logistiikan Maailman tietopaketti verkkokaupan perustamiseen liittyen. Laajamittaisen verkkokaupan logistiikkaan löytyy tietoa Nettikaupan logistiikka -sivultamme.
Verkkosivuilta löytyvän sähköpostiosoiteen ja puhelinnumeron myötä asiakaspalvelumahdollisuudet paranevat, ja lisämahdollisuuksia voi antaa reaaliaikainen chat-yhteys. Tähän soveltuvia välineitä ovat esimerkiksi:
- WP Live Chat Support – WordPress.org-pohjaiselle sivustolle saatavissa oleva chat-lisäosa.
- Verkkosivuille asennettava chat-palvelu
Myös sähköinen asiakkuudenhallintajärjestelmä voi tehostaa toimintaa:
Löydä tietoa ja seuraa alasi tapahtumia
Opettele seuraamaan alaasi liittyviä uutislähteitä, blogeja ja muita sivustoja. Kilpailijoiden ja kumppaneiden julkaisemat uutiset ja tiedotteet voivat osoittautua hyödyllisiksi. Alaasi liittyviä blogeja seuraamalla pysyt perillä ajankohtaisista tapahtumista ja saat kenties ideoita ja inspiraatiota omaan toimintaasi.
Käännä siis katseesi alasi laajempaan digiympäristöön ja hyödynnä löytämääsi tietoa oman toimintasi kehittämisessä.
Tehosta yhteistyötä
Selvitä pilvipalvelujen mahdollisuudet toimintasi tehostamisessa. Opettele työstämään jaettuja dokumentteja, suunnitelmia ja muistioita. Kokeile etäkokouksia ja muita verkkovälitteisen yhteistyön mahdollisuuksia. Keskitetyt ja jaetut verkkoresurssit helpottavat asioiden ajan tasalla ja järjestyksessä pitämistä.
Osallistu
Etsi toimintasi kannalta hyödylliset sosiaaliset verkostot. Twitteristä löydät ajankohtaiset asiat, henkilöt ja uutiset. LinkedIn auttaa pitämään ammatilliset verkostot järjestyksessä. Facebook voi viihteen lisäksi tarjota tehokkaan markkinointikanavan ja kohtaamispaikan.
Mittaa vaikutuksia, korjaa tarpeen mukaan
Tulosten mittaaminen on tavoitteellisen toiminnan edellytys. Käytä aina sivustollasi jotakin tilastointityökalua, esimerkiksi Google Analytics -palvelua. Tutustu myös muiden käyttämiesi verkkopalvelujen tarjoamiin tilastotyökaluihin. Tiedot kertovat, kuinka sisältösi ja tekemisesi löydetään. Paljonko sivuilla esimerkiksi on kävijoitä? Mille sivuille kävijät saapuvat ja kuinka he liikkuvat sivustolla? Mistä sivuille saavutaan? Lisääkö ostettu mainos liikennettä halutulla tavalla?
Kun analysoit ja ymmärrät näitä tietoja, löydät kehittämiskohteita ja uusia tavoitteita. Toisaalta voit myös lopettaa panostamisen asioihin, jotka eivät toimi.
Soveltuvia palveluja
- Google Analytics – Monipuolinen ja käytetty verkkosivujen tilastointipalvelu. Soveltuu hyvin verkkosivujen liikenteen ja käyttäjäaktiivisuuden seurantaan.
- Google Data Studio – Googlen kattavampi analytiikkapalvelu, johon voi yhdistää eri palvelujen kautta saatavia tilastotietoja.
- Twitter Analytics – Twitterin analytiikkapalvelu, josta selviävät twiittien näyttökerrat ja reaktiot.
- Facebook Analytics – Facebookin tarjoama analytiikkapalvelu.
Kokeile siis aluksi ainakin omien kotisivujen pystyttämistä ja katso, alkaako puhelin soida useammin. Jos verkossa olo näyttää hyödylliseltä, laajenna ja kehitä toimintaa yrityksesi tarpeiden ja resurssien mukaisesti.
Sivu päivitetty / tarkistettu 1.10.2024.