Esimerkki: Merirahtitarjous
Tämä on esimerkinomainen, teoreettinen rahtitarjous kappaletavaralle EU:n/UK:n ja Suomen satamien välillä. Myynnin tarjoustariffit määritetään edestakaisille reiteille, mutta käytännössä myynti voi hinnoitella esim. Suomesta lähtevän lastin kalliimmaksi/ halvemmaksi liikenteen oletetun epä-/ tasapainon mukaan. Tekstissä on kirjoitettu auki muutamia rahtilisiä, jotka ovat tänä päivänä tavallisimpia veloituksia rahdin ohessa.
Esimerkkitarjous 3 tonnin tarjoukselle, jossa lasti on lavoilla, jotka ovat trukkikäsiteltäviä:
Esim. 4 x eur palletti, korkeus 1,50 m (1,44 cbm/ plt), paino á 750 kg, yhteensä 3.000 kg/ 5,76 m3
- Espanja – Suomi (ja päinvastoin). EUR 200.00/1,000 kg tai EUR 80.00/m3;
- UK – Suomi (ja päinvastoin) EUR 150.00/1,000 kg or EUR 60.00/m3
- Benelux – Suomi (ja päinvastoin) EUR 100.00/1,000 kg or EUR 40.00/m3
- Saksa – Suomi (ja päinvastoin) EUR 80/1,000 kg or EUR 30/m3
(rahteihin sovelletaan varastoehto/ warehouse terms -laivausehtoja)
Rahti määrittyy kahdesta vaihtoehdoista suuremman tuoton mukaan, esim Espanja – Suomi EUR 600,00/ 3.000 kg:n laivaus (3 x EUR 200). Vaihtoehtoista kuutiorahtia ei käytetä sen jäädessä tonnirahtia pienemmäksi (5 x EUR 80 = EUR 460,80). Rahdin lisäkuluna laskutetaan kulloinkin voimassa oleva polttoainelisä (bunker fee), joista varustamot tiedottavat asiakastiedottein ja nettisivujensa kautta.
Tarjouksen laivausehtona on varastoehto (warehouse terms) satamasta satamaan:
Laivaaja toimittaa ajoneuvossaan lastin lastaussatamaan purettavaksi linjan lauttavaunulle. Laivaaja maksaa lastin käsittelyn/ siirron ajoneuvosta lauttavaunulle. Merirahtiin sisältyy lastin tuenta ja sidonta lauttavaunulle, yksikön siirto alukseen ja sen kiinnitys aluksen kanteen. Tulosatamassa merirahtiin sisältyy lauttavaunun siirto laivasta terminaaliin ja lastin kiinnityksien aukaisu. Vastaanottaja maksaa lastin käsittelyn/ siirron lauttavaunulta noutavaan ajoneuvoonsa.
Satamaviranomaiset veloittavat tavaramaksun, jonka ko. viranomainen määrittelee tariffissaan. Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta varustamot veloittavat tavaramaksut usein rahtilaskun yhteydessä.
Erityyppiset lastit saattavat aiheuttaa muita lisämaksuja, joiden kohdalla myös laivausehdot muuttuvat (kontit, perävaunut):
- ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) -maksu, jonka koodin piirissä toimivat satamat veloittavat yksikkönä liikkuvasta lastista
- THC (Terminal Handling Cost/ Charge) -maksu, joka veloitetaan lähtö- ja tulosatamissa täysien konttien käsittelystä ajoneuvosta/ ajoneuvoon
Lisämaksut ovat esimerkkejä, eikä listaus ole tyhjentävä.
Esimerkki: Varaosalaatikoiden laivaus Saksasta Suomeen – minimierä yksi lava versus 10 lavan erä
Asiakas Suomessa haluaa ostaa laatikollisen varaosia. Toimittaja Saksassa myy varaosat 25 laatikon erissä, yhden laatikon paino 50 kiloa. Laatikoita mahtuu eurolavalle (mitat 80 cm x 120 cm) 25 laatikkoa. Tavaraa ei ole varastossa, ja myyjä Suomessa kertoo asiakkaalle, että hän on aikonut tilata 10 eurolavallista varaosia kolmen kuukauden päästä. Asiakkaalla on kuitenkin kiire saada varaosat, joten hän ehdottaa maksavansa omasta laatikostaan rahdin erotuksen, joka syntyy, jos tilataan vai yksi lava heti (minimitilaus) sen sijaan, että odotetaan 10 lavan tilausta.
Laskelmat saatuaan asiakas ihmettelee, miten merirahti yhden laatikon tilaukselle voi olla lähes viisi kertaa kalliimpi laatikkoa kohden kuin tilattaessa 10 lavallista, onhan kuljettavaakin vähemmän. Kauppias selvittää laskelmat asiakkaalle seuraavasti: valmistaja on kysynyt valmistajalta, mikä on pienin kolli, jonka varustamo tarjoaa. Varustamon pienin kolli on trukkikäsiteltävä lava. Tällaiselle lavalle varustamo tarjoaa minimihinnan. Varustamon minimihinta perustuu siihen, että lavalle varataan kuljetusalustalta minimitila, joka on yhden lavan pohjan varaama tila. Mukaan otetaan myös kiinnitystä varten tarvittava tila = minimirahti. Tavaran käsittelyä varten lähtö- ja tulopään terminaaleissa joudutaan varaamaan työnjohtaja ja työkone. Lava joudutaan kiinnittämään lattavaunuun samalla periaatteella kuin 10 lavaa. Kaikkiin näihin toimintoihin on laskettu minimiaika 30 minuuttia. Vastaavasti 10 lavaa pystytään lastaamaan vajaassa tunnissa, tarvitaan yksi työnjohtaja ja yksi työkone. (huom. hinnat ovat esimerkissä viitteellisiä)
Rahti 10 lavan tilaukselle: 1 lava painaa 1250 kg = 1,25 tonnia. 10 lavaa painaa 12,5 tonnia.
- perusmerirahti (minimirahti 20’ -lauttavaunun käytöstä, 20’-lauttavaunulle mahtuu 11 lavaa) = EUR 840,-/ 10 lavaa
- polttoainelisä +29,61 % merirahdista (kulu perustuu laivan lähtöpäivään ja vaihtuu joka kuukausi)= EUR 248,72 / 10 lavaa
- EU ETS päästölisä EUR 2,73/ 1000 kiloa (kulu perustuu laivan lähtöpäivään ja vaihtuu neljännesvuosittain.) = EUR 3,41/ lava = EUR 34,10/ 10 lavaa
- lastaus autosta lauttavaunulle lähtöpäässä ja purkaus lauttavaunulta autoon tulopäässä + Suomen tavaramaksu satamassa yhteensä EUR 500,-/ 10 lavaa
- (Alv 24% )
kauppiaalle alviton rahti 10 lavan tilauksessa yhteensä EUR 1622,82 = EUR 162,28/ lava = 6,49/ laatikko
Rahti 1 lavan tilaukselle: 1 lava painaa 1250 kg = 1,25 tonnia
- perusmerirahti (minimirahti) = EUR 330,-/ lava
- polttoainelisä +29,61 % merirahdista (kulu perustuu laivan lähtöpäivään ja vaihtuu joka kuukausi)= EUR 97,71 / lava
- EU ETS päästölisä EUR 2,73/ 1000 kiloa (kulu perustuu laivan lähtöpäivään ja vaihtuu neljännesvuosittain.) = EUR 3,41/ lava = EUR 3,41/ lava
- lastaus autosta lauttavaunulle lähtöpäässä ja purkaus lauttavaunulta autoon tulopäässä + Suomen tavaramaksu satamassa yhteensä EUR 350,-/ lava (minimiveloitus kummassakin päässä)
- (Alv 24% )
kauppiaalle alviton rahti 1 lavan tilauksessa yhteensä EUR 781,12 = 31,24 / laatikko
Toimitusten hintaero on EUR 24,75/ laatikko.
Esimerkki: Muuttokuorma Suomesta
Sivu päivitetty / tarkistettu 4.10.2024.