Tämä on esimerkinomainen, teoreettinen rahtitarjous kappaletavaralle EU:n/UK:n ja Suomen satamien välillä. Myynnin tarjoustariffit määritetään edestakaisille reiteille, mutta käytännössä myynti voi hinnoitella esim. Suomesta lähtevän lastin kalliimmaksi/ halvemmaksi liikenteen oletetun epä-/ tasapainon mukaan. Tekstissä on kirjoitettu auki muutamia rahtilisiä, jotka ovat tänä päivänä tavallisimpia veloituksia rahdin ohessa.
Esimerkkitarjous 3 tonnin tarjoukselle, jossa lasti on lavoilla, jotka ovat trukkikäsiteltäviä:
Esim. 4 x eur palletti, korkeus 1,50 m (1,44 cbm/ plt), paino á 750 kg, yhteensä 3.000 kg/ 5,76 m3
- Espanja – Suomi (ja päinvastoin). EUR 200.00/1,000 kg tai EUR 80.00/m3;
- UK – Suomi (ja päinvastoin) EUR 150.00/1,000 kg or EUR 60.00/m3
- Benelux – Suomi (ja päinvastoin) EUR 100.00/1,000 kg or EUR 40.00/m3
- Saksa – Suomi (ja päinvastoin) EUR 80/1,000 kg or EUR 30/m3
(rahteihin sovelletaan varastoehto/ warehouse terms -laivausehtoja)
Rahti määrittyy kahdesta vaihtoehdoista suuremman tuoton mukaan, esim Espanja – Suomi EUR 600,00/ 3.000 kg:n laivaus (3 x EUR 200). Vaihtoehtoista kuutiorahtia ei käytetä sen jäädessä tonnirahtia pienemmäksi (5 x EUR 80 = EUR 460,80). Rahdin lisäkuluna laskutetaan kulloinkin voimassa oleva polttoainelisä (bunker fee), joista varustamot tiedottavat asiakastiedottein ja nettisivujensa kautta.
Tarjouksen laivausehtona on varastoehto (warehouse terms) satamasta satamaan:
Laivaaja toimittaa ajoneuvossaan lastin lastaussatamaan purettavaksi linjan lauttavaunulle. Laivaaja maksaa lastin käsittelyn/ siirron ajoneuvosta lauttavaunulle. Merirahtiin sisältyy lastin tuenta ja sidonta lauttavaunulle, yksikön siirto alukseen ja sen kiinnitys aluksen kanteen. Tulosatamassa merirahtiin sisältyy lauttavaunun siirto laivasta terminaaliin ja lastin kiinnityksien aukaisu. Vastaanottaja maksaa lastin käsittelyn/ siirron lauttavaunulta noutavaan ajoneuvoonsa.
Satamaviranomaiset veloittavat tavaramaksun, jonka ko. viranomainen määrittelee tariffissaan. Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta varustamot veloittavat tavaramaksut usein rahtilaskun yhteydessä.
Erityyppiset lastit saattavat aiheuttaa muita lisämaksuja, joiden kohdalla myös laivausehdot muuttuvat (kontit, perävaunut):
- ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) -maksu, jonka koodin piirissä toimivat satamat veloittavat yksikkönä liikkuvasta lastista
- THC (Terminal Handling Cost/ Charge) -maksu, joka veloitetaan lähtö- ja tulosatamissa täysien konttien käsittelystä ajoneuvosta/ ajoneuvoon
Lisämaksut ovat esimerkkejä, eikä listaus ole tyhjentävä.