Ro-ro-alukset lastataan ajoneuvoilla ramppia pitkin laivan kyljessä, perässä tai keulassa olevan portin kautta, niin sanotulla roll on – roll off -menetelmällä. Ro-ro-lastaus on nopeaa, mutta lastikansille jää paljon tyhjää tilaa kuljetettavan lastin ympärillä. Ro-ro-alukset ovat myös kalliimpia kuin partaan yli lastattavat irtolastialukset ramppien ja erikoistuneemman ruuman rakenteen vuoksi.
Ro-ro-lastaus ja purkaus sujuvat nopeasti, mutta lastikansille jää paljon tyhjää tilaa kuljetettavan lastin ympärillä. Ro-ro-alukset ovat myös kalliimpia kuin partaan yli lastattavat irtolastialukset ramppien ja erikoistuneen ruuman rakenteen vuoksi.


Sto-ro
Suomen ja muun pohjoisen Itämeren erityispiirteisiin kuuluvat mm, paperirullien kuljetukseen käytettävät sto-ro (stowable roro) -alukset. Niissä on yhdistetty irtolastien suuri ahtautuvus ja ro-ro-lastien nopeaa ahtaaus. Lastin siirrossa alukseen käytetään normaalia ro-ro- kalustoa Laivan sisällä lasti nostetaan pois lastinkuljetuskalustolta ja ahdetaan ruumassa tiukasti yhteen. Näin ahtauksessa käytetyt lauttavaunut eivät vie tilaa aluksesta.

Ropax
Osa ro-ro-aluksista ottaa matkustajia. Niissä matkustajat sijoittuvat ylemmille kansille ja henkilö- ja kuorma-autot sekä muu lasti laivan alemmilla kansilla.

Matkustaja-autolautat
Matkustaja-autolautoissa pääpaino on matkustajaliikenteessä. Aluksen alimmilla kansilla on henkilö-, kuorma- ja linja-autoja.

Sivu päivitetty / tarkistettu 5.6.2020.