Tavarankuljetusvahingon jälkeiset toimet

Kun asiakas vastaanottaa tavaraa tulee hänen tarkastaa tavaran kunto ja reklamoida rahdinkuljettajaa mikäli huomaa tavaran vahingoittuneen kuljetuksen yhteydessä. Näkyvät vauriot tulee ilmoittaa rahdinkuljettajalle heti, mutta piilevien vahinkojen reklamointiaika vaihtelee kuljetusmuodoittain. Kaaviosta näet reklamaatioajat kuljetusmuodoittain.

Rahdinkuljettajien enimmmäisvastuut sekä reklamaatio- ja vanhentumisajat
KuljetusmuotoEnimmäiskorvausReklamaation määräaikaVanhentumisaika
Merikuljetukset667 SDR/kolli tai 2 SDR/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 3 vrk kuluessa1 vuosi
Kotimaan rautatiekuljetukset25 e/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 10 vrk kuluessa1 vuosi
Kansainväliset rautatiekuljetukset17 SDR/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa1 vuosi
Maantiekuljetukset kotimaassa20 e/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa1 vuosi
Kansainväliset maantiekuljetukset8,33 SDR/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa1 vuosi
Lentokuljetukset22 SDR/kgNäkyvät vahingot heti, piilevät 14 vrk kuluessa2 vuotta
SDR = Special Drawing Right

Tavaran vastaanottajan tulisi lisäksi

  • Estää lisävahinkojen syntyminen ja ottaa vahinkokuvia.
  • Jos vahinkoon voidaan olettaa liittyvän rikos, ilmoittaa asiasta poliisiviranomaisille.
  • Ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön tai paikalliseen haveriagenttiin, joka tarvittaessa järjestää tavarantarkistuksen.
  • Laatia vahinkoilmoitus. Vahinkoilmoitus on syytä täyttää huolella ja siihen tulee liittää sellaiset asiakirjat ja tiedot, jotka ovat tarpeen meidän vastuun selvittämiseksi, kuten tavanomainen kuljetusasiakirja, kauppalasku, reklamaatio rahdinkuljettajalle, tarkastuskertomus ja esitetty korvausvaatimus

Sivu päivitetty / tarkistettu 27.11.2022.