Kun asiakas vastaanottaa tavaraa tulee hänen tarkastaa tavaran kunto ja reklamoida rahdinkuljettajaa mikäli huomaa tavaran vahingoittuneen kuljetuksen yhteydessä. Näkyvät vauriot tulee ilmoittaa rahdinkuljettajalle heti, mutta piilevien vahinkojen reklamointiaika vaihtelee kuljetusmuodoittain. Kaaviosta näet reklamaatioajat kuljetusmuodoittain.
Kuljetusmuoto | Enimmäiskorvaus | Reklamaation määräaika | Vanhentumisaika |
---|---|---|---|
Merikuljetukset | 667 SDR/kolli tai 2 SDR/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 3 vrk kuluessa | 1 vuosi |
Kotimaan rautatiekuljetukset | 25 e/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 10 vrk kuluessa | 1 vuosi |
Kansainväliset rautatiekuljetukset | 17 SDR/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa | 1 vuosi |
Maantiekuljetukset kotimaassa | 20 e/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa | 1 vuosi |
Kansainväliset maantiekuljetukset | 8,33 SDR/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 7 vrk kuluessa | 1 vuosi |
Lentokuljetukset | 22 SDR/kg | Näkyvät vahingot heti, piilevät 14 vrk kuluessa | 2 vuotta |
SDR = Special Drawing Right |
Tavaran vastaanottajan tulisi lisäksi
- Estää lisävahinkojen syntyminen ja ottaa vahinkokuvia.
- Jos vahinkoon voidaan olettaa liittyvän rikos, ilmoittaa asiasta poliisiviranomaisille.
- Ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön tai paikalliseen haveriagenttiin, joka tarvittaessa järjestää tavarantarkistuksen.
- Laatia vahinkoilmoitus. Vahinkoilmoitus on syytä täyttää huolella ja siihen tulee liittää sellaiset asiakirjat ja tiedot, jotka ovat tarpeen meidän vastuun selvittämiseksi, kuten tavanomainen kuljetusasiakirja, kauppalasku, reklamaatio rahdinkuljettajalle, tarkastuskertomus ja esitetty korvausvaatimus
Sivu päivitetty / tarkistettu 27.11.2022.