Tälle sivulle olemme koonneet logistiikkaan, kuljetuksiin, huolintaan ja hankintoihin liittyviä esimerkkitapauksia.
ERP-järjestelmän Hankinta
ERP-järjestelmän hankinta (pdf).
Kotimaan kuljetuksia
Case: Vantaa – Ivalo 10 kg
Case: Vantaa – Ivalo 1000 kg
Case: Vantaa – Ivalo 10 000 kg
Case: Vantaa – Ivalo 40 000 kg
Vaarallisten aineiden kuljetukset
Katso case-esimerkki eräästä vientikuljetuksesta vaarallisten aineiden kuljetukset -osiosta.
Vienti
Miten tavarat kuljetetaan määränpäähän?
Mistä kokonaishinta muodostuu?
Mikä on sopivin kuljetusmuoto?
Kuljetusyhtiöt veloittavat terminaali- ja muita käsittelymaksuja, jos lähetystä siirretään terminaalissa/terminaaleissa esim. noutoautosta terminaaliin ja terminaalista jatkoyhteysautoon.
Erään kuljetusyhtiön esimerkkihinnoittelu:
Terminaalikulut / Autoliikenne 6,00 € / 100 kg /minimi 21,00 €
Overseas 6,00 € / 100 kg / minimi 21,00 €
Lajittelu terminaalissa 7,00 €/ 100 kg
Osoitelaput 1,00 € / osoitelappu
Terminaalivuokra:
1 - 3 vrk - maksuton 1 - 7 vrk - 0,30 € / 100 kg / vrk / minimi 16,00 € 1 - 15 vrk - 0,42 € / 100 kg / vrk yli 15 vrk - 0,67 € / 100 kg / vrk
Case: Helsinki – New York (USA)
Case: Kajaani – Bristol (Englanti)
Vienti 105/16
Maatalouskoneen varaosia menossa Kajaanista Bristoliin (Englanti) 12 kll / 12 m3 / 3500 kg.
Varaosat on pakattu puulaatikkoihin.
Kotimaan maantieosuuden (Kajaani-Helsinki) maksu muilla kuljetusyhtiöillä 366 € + alv / 440 € + alv.
Rahditusperusteena käytetään 4000 kg (333 kg x 12 m3 = 3996 kg).
Tarjous ei kata ylipitkiä, -leveitä, -korkeita kolleja sisältäviä, laadultaan ja/tai arvoltaan erikoiskäsittelyä vaativia lähetyksiä.
Case: Kerava – Lyon (Ranska)
Case: Mikkeli – Kairo (Egypti)
Huom!
Tämän kokoluokan kuljetuksessa on syytä harkita koko 20 C kontin käyttöönottoa. Osakonttikuormana (LCL) voi tulla jopa kalliimmaksi.
Pakkaamisvaatimukset/edellytykset voivat olla tässä ratkaisussa taloudellisesti merkittävästi edullisempia (esim. laatikoiden sijasta voidaan käyttää häkkejä, häkkipakkauksia tai voidaan osa lähettää pakkaamattomina).
Kun otetaan täyskontti, siihen voi lastata myös esim. tarvittavia työkaluja, tukitarvikkeita työmaaan käyttöön (suositeltavaa tietyihin maihin vietäessä).
Kulut yhteensä: 3061, 37 €
Case: Seinäjoki – Göteborg (Ruotsi)
Vienti 104/16
Koneenosia menossa Seinäjoelta Göteborgiin. Lähetys on pakattu puulaatikkoihin, 5 kll / 6 m3 / 1500 kg.
Lähetys noudetaan Seinäjoelta ja viedään Turun satamaan. Satamasta lähetys jatkaa matkaa samassa rekassa laivalla Tukholmaan. Tukholmasta rekka ajaa määräänpäähän Göteborgiin.
Rahditusperusteena käytetään 2000 kg (6 m3 x 333 kg = 1998).
Case: Oulu – Busan (Etelä-Korea)
Tulliselvitysketju kokonaisuudessaan
Case: Tuontiprosessi Eu:hun
Tuonti Suomeen esimerkiksi Kiinasta
- Ennen tavaroiden saapumista EU-alueelle on toimitettava saapumismaan tullille sähköinen sanoma, jossa kerrotaan perustiedot saapuvasta kuljetuksesta ja mitä tavaroita kuljetus sisältää
- Kun tavarat jatkavat Suomeen, on Suomen tullille lähetettävä sähköinen sanoma saapuvista tavaraeristä. Tässä sanomassa voidaan käyttää esitietona EU:hun lähetettyä sanomaa
- Tavaroiden saavuttua Suomeen, on tullille ilmoitettava erillisellä sanomalla, kun tavarat saapuneet Suomeen. Tässä käytetään pohjana edellistä sanomaa
- Kun tavarat tullataan tai passitetaan, on tullaus- tai passitusilmoituksessa käytettävä edeltävän sanoman tietoja pohjana ilmoitukselle
- Kun joku merkittävä tieto, esimerkiksi tavarakuvaus, kollimäärä tms, poikkeaa edellisestä ilmoitusta, tulli joko pysäyttää sanomat tai jälkitarkastus tutkii asiaa myöhäisemmässä vaiheessa. Tarkoituksena siis on, että perustietojen on säilyttävä samana kaikissa ilmoituksissa.
Suomi teki poikkeavan päätöksen verrattuna moniin maihin vaatimalla aina erillisen sähköisen ilmoituksen, kun kulkuväline saapuu Suomeen (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).
Moniin maihin ensimmäinen EU-hun lähetetty sanoma riittää hyvin.
Tuonti
Miten tavarat kuljetetaan määränpäähän?
Mistä kokonaishinta muodostuu?
Mikä on sopivin kuljetusmuoto?
Case: Amsterdam (Hollanti) – Oulu
Tuonti 202/16
Kiireellinen lentolähetys Amsterdam – Oulu, tietokoneen varaosia 3 kll / 0,2 m3 / 15 kg.
Toimitus lentokentältä lentokentälle. Jatkoyhteys maanteitse.
Muiden kuljetusliikkeiden maantieosuuden kotimaanrahti 42 € + alv / 45 € + alv.
Tämä tarjous perustuu tämänhetkiseen hinta- ja kustannustasoon, voimassa oleviin valuutta- kursseihin ja nykyisiin maksuehtoihin.
Hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.
Tarjous ei kata ylipitkiä, -leveitä, -korkeita kolleja sisältäviä, laadultaan ja/tai arvoltaan erikoiskäsittelyä vaativia lähetyksiä.
Case: Ankara (Turkki) – Turku
Case: Köln (Saksa) – Oulu
Tuonti 204/16
Köln (Saksa) – Oulu, autotarvikkeita kartonkipakkauksissa 2 kll (kollia) / 0,2 m3 / 60 kg. Toimitus ovelta ovelle.
Case: Kööpenhamina (Tanska) – Lahti
Tuonti 207/16
Kööpenhamina (Tanska) – Lahti, autotarvikkeita kartonkipakkauksissa 2 kll (kollia) / 0,2 m3 / 60 kg. Rahditusperusteena käytetään 70 kg (333 kg x 0,2 m3 = 66,6 kg).
Case: Milano (Italia) – Kotka
Tuonti 205/16
Milano (Italia) – Kotka, leikkikaluja kartonkipakkauksissa 15 kll (kollia) / 3,5 m3 / 200 kg. Toimitus ovelta ovelle.
Case: Milano (Italia) – Tampere
Tuonti 206/16
Milano (Italia) – Tampere, kenkiä 15 kll (kollia) / 10 m3 / 1000 kg. Toimitus ovelta ovelle. Rahditusperusteena käytetään 3400 kg (333 kg x 10 m3 = 3330 kg).
Case: New York (USA) – Järvenpää
Case: Qingdao (Kiina) – Helsinki
Yhteistoiminnallinen suunnittelu, ennustaminen ja täydennys / Collaborative planning, forecasting and replenishment (CPFR)
Case: PK-yritys urheilutukkuliiketoiminnassa (pdf).
Yhteistyömahdollisuudet
Case: Yhteishankintakoulutukset
Case: Yhteishankinnat
Sivu päivitetty / tarkistettu 1.4.2017.