Paretoajattelun mukaan 20 prosenttia ostettavista nimikkeistä syö 80 prosenttia ostobudjetista. Tämä ns. 20/80-sääntö pitää paikkaansa liike-elämän monissa eri tilanteissa. Siten 20 prosenttia yrityksen asiakkaista tuo 80 prosenttia liikevaihdosta, katteesta tai asiakasvalituksista. Taulukko 1 havainnollistaa sääntöä.
Nimikkeen koodi | Ostot (kpl) vuodessa | Yksikköhinta (euroa) | Ostot vuodessa (euroa) | Nimikkeen %-osuus | Kumulatiivinen %-osuus | ABC-luokka |
---|---|---|---|---|---|---|
12345 | 5000 | 30 | 150000 | 49 % | 49 % | A |
12355 | 200 | 450 | 90000 | 29 % | 78 % | A |
12365 | 2000 | 10 | 20000 | 7 % | 85 % | B |
12375 | 800 | 20 | 16000 | 5 % | 90 % | B |
12385 | 1000 | 19 | 10000 | 3 % | 93 % | B |
12395 | 1200 | 5 | 6000 | 2 % | 95 % | C |
12405 | 1300 | 4 | 5200 | 2 % | 97 % | C |
12415 | 2500 | 2 | 5000 | 2 % | 99 % | C |
12425 | 3500 | 1 | 3500 | 1 % | 100 % | C |
12435 | 500 | 2 | 1000 | 0 % | 100 % | C |
Taulukon kymmentä nimikettä on edellisen vuoden aikana ostettu yhteensä 306 700 eurolla. Kokonaismäärästä 49 prosenttia eli 150 000 euroa on kulunut nimikkeen numero 1 ostoihin. Nimikkeen 2 ostot ovat vastaavasti 90 000 euroa mikä edustaa 29 prosenttia vuosiostoista. Yhteensä nämä kaksi nimikettä syövät 78 prosenttia ostobudjetista, mutta nimikkeiden kappalemäärästä (10) ne ovat ainoastaan 20 prosenttia. Siten 20/80 –sääntö toteutuu tässäkin tapauksessa.
Listan kaksi arvokkainta nimikettä merkitään A-nimikkeiksi. Seuraavaksi tärkeimmät kolme nimikettä merkitään B-nimikkeiksi ja loput saavat merkinnän C.
Luokkien B ja C jakosääntö näkyy sarakkeessa Kumulatiivinen %-osuus:
- B-luokkaan kuuluvat nimikkeet sijaitsevat välillä 80,00 – 94,99 prosenttia.
- C-luokka alkaa kumulatiivisesta prosenttiluvusta 95,00 eteenpäin.
On tyypillistä, että yrityksen vähiten ostetut C-nimikkeet edustavat noin puolta nimikkeiden kokonaisluvusta, mutta syövät ostobudjetista ainoastaan viiden prosentin siivun. Tälle laskentamallille on annettu nimi ABC-luokittelu, käytännössä sitä kutsutaan ABC-analyysiksi.
ABC-luokittelu on ostoportfolion toinen rakennuspalikka, toinen on ostamisen vaikeus eli hankintamarkkinoiden luonne.