Lentokalusto

Kapearunko-lentokoneet (Narrow Body)

Kapearunko-lentokoneet (Narrow Body) muodostavat määrällisesti suurimman lentokoneryhmän. Kapearunkokoneet ovat lentokoneita, joita operoidaan maan tai mantereen sisäisillä lennoilla. Tyypillisesti nämä koneet tunnistaa matkustamon yksinäisestä keskikäytävästä.

Kapearunkokoneiden rahtikapasiteetti mitataan pääsääntöisesti sadoissa kiloissa per lento riippuen konetyypistä, matkustajamäärästä, reitistä ja säästä. Rahdin lastaus tapahtuu matkustamon alapuolelle koneen ruumaan. Airbusin 316-sarja sekä Embraerit ovat tyypillisiä kapearunkokonemalleja. Finnair käyttää A319, A320 ja A321 koneita sekä Embraer 170 ja 190 koneita.

Embraer 170 Bremenin lentokentällä.

Laajarunkokoneet (Wide Body)

Laajarunkokoneissa (Wide Body) kulkee suurin osa maailman lentorahdista. Laajarunkokoneet lentävät pääsääntöisesti mannertenvälisiä matkustajalentoja. Tyypillisesti nämä koneet tunnistaa matkustamon kahdesta käytävästä lentokoneen sisällä. Laajarunkokoneiden rahtikapasiteetti per lento on pääsääntöisesti noin 10 – 20 tonnia riippuen konetyypistä, matkustajamäärästä, reitistä ja säästä. Rahdin lastaus tapahtuu matkustamon alapuolelle koneen ruumaan (Lower Deck). Airbusin 350-sarja sekä Boeingin 747 ovat tyypillisiä laajarunkokonemalleja.

Boeing 747 laskeutumassa Heathrown lentokentälle.

Rahtikoneet (Main Deck)

Rahtikoneet (Main Deck) ovat koneita, joissa kuljetetaan ainoastaan rahtia. Rahtikoneiden kapasiteetti per lento vaihtelee pääsääntöisesti 10-100 tonnin välillä per lento riippuen konetyypistä, matkustajamäärästä, reitistä ja säästä. Rahti lastataan sekä koneen ruumaan (Lower Deck) että yläkannelle (Main Deck). Boeing 747F sekä MD11F ovat yleisiä rahtikonetyyppejä.

Combi

Combit ovat hybridejä eli laajarunkoisen matkustajakoneen ja rahtikoneen yhdistelmiä. Combin yläkannen matkustamotila on erotettu väliseinällä yläkannen rahtitilasta, minkä ansiosta yläkannelle on mahdollista lastata rahtia. Tämä konetyyppi on hiljalleen poistumassa käytöstä.